Wat is het verschil tussen al dente en niet gare pasta?

Ik zoek de tijd ervoor zeg maar. Pasta uit talie lijkt wel andere kooktijd te hebben of zoiets.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
6.2K

Antwoorden (2)

Al dente, beetgaar (bijtgaar)
Al dente is een kookterm die vaak gebruikt wordt bij pasta's. Het heet ook wel beetgaar of bijtgaar. Die laatste naam zul je bij groentes vaker tegenkomen. Maar wat houdt het nu precies in? Als er staat dat je iets al dente of beetgaar moet koken, dan moet je het koken tot het net gaar is. In dit stadium heeft het gerecht nog wat stevigheid. De enige echt goede manier waarop je kunt testen of je pasta 'al dente' is, is door de pasta even uit de pan te halen en erin te bijten.

Kortom: als je de pasta al dente moet koken, moet je zorgen voor een stevige pasta met een bite. Zeker voor de manier waarop veel Nederlanders pasta gebruiken (met saus en groentes door de pasta gemengd). Als de pasta te zacht is, wordt het gemengde geheel vaak te vochtig.

Al dente is dus net gaar, en niet gare pasta... Tja dat is niet gaar! :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als een pasta al dente gekookt is, is hij van binnen niet meer hard maar heb je nog steeds iets 'bite'. Te lang gekookte pasta wordt namelijk plakkerig en is erg zacht. Je hebt dus niets meer te kauwen of door te bijten.

Je zoekt de kooktijden?
Verse pasta is over het algemeen na 4 min. koken al goed en gedroogde duurt wat langer...het ligt aan de vorm of waarvan het deeg van de pasta gemaakt is. In Italië wordt vaak gebruik gemaakt van harde tarwe (durum) en hierdoor is hij al steviger en goed te koken.
Algemeen kan je zeggen dat de tijden zijn;
Voor fussili (de wokkelvorm) 7 min.
Spaghetti 10-11 min.
macaroni 8 min.
farfalle (vlindervorm)13-14 min.
tagliatelle (brede band) 10 min.
penne (Buisvorm)11-14 min.

Kijk welke tijd staat aangegeven op de verpakking en proef! Heeft hij nog wat beet en is hij niet meer hard in het midden, dan is hij goed en kan je hem afgieten.
amc