Wat is dit oranje in mijn kip die ik besteld heb?

https://imgur.com/a/VGBKksG

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
4.8K
Amadea
4 jaar geleden
Wat is de naam van het gerecht dat je bestelde?

Antwoorden (3)

Moeilijk te zeggen zonder dat je er aan kan ruiken of proeven, en jij hebt de kip besteld dus je zou kunnen weten of er iets in zou moeten zitten.
Het lijkt nog het meest op perzik, en dat kan best lekker zijn. Maar als het dat niet kan zijn zou ik het niet vertrouwen en de hele zaak weggooien.
4 jaar geleden
Paar mogelijkheden zijn er:
@gele sinaasappel saus of @gele paprika en bij wild en vogels is de smaak van @perzik een prima combinatie. Die gele sinaasappelaus kan ook indikken in de oven natuurlijk en (gele) paprika wordt veel gebruikt als extra groente zoals bij pizza bijvoorbeeld.
Ruik aan de kip en als het niet raar ruikt, proef een stukje.
Je had het restaurant kunnen bellen en vragen wat er precies in zit.
Bewaar het nu en bel ze morgen even. Kan je de kip morgen opwarmen in de oven en alsnog lekker eten.
Succes @Danny2!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit zou heel goed het gestolde vet van een scharrelkip zijn. Een goede kip heeft vaak vet nodig om de winter door te komen...het is als het ware haar winterjas. Indien zij nog voor de winter geslacht wordt, heeft ze dus meer vet in haar lijf dan na de winter.
Sommige rassen hebben ook al meer vet en zijn daar juist erg geliefd om want vet is namelijk meer smaak en malsheid in de meeste gevallen. Vooral echte soepkippen hebben veel vet!

De gelige- tot oranje achtige kleur wordt veroorzaakt door het voer dat de kip gegeten heeft....als ze scharrelen dan eten ze natuurlijk plantendelen zoals gras en muur die vol zitten met caroteen. Ook legvoer bevat veel caroteen en dit geeft ook een gele kleur. Legkippen worden vaak niet afgemest met apart afmestvoer en dan heb je dus ook meer geel vet als deze kip dan geslacht wordt. Het kan ook zo zijn dat het voer uit mais bestond....
Mocht je toch twijfelen of iets bedorven is ruik eraan en proef een klein stukje. Laat het even in je mond en proef of de smaak vies of zurig wordt. Slik het dan niet door maar gooi alles weg. Dan is hij echt bedorven en zoiets ruik je vaak ook meteen.
De kip van jouw foto ziet er zo goed uit en het vet kan je gewoon weghalen...dit hoef je niet te eten en is eigenlijk zo ook niet echt lekker.

De gele kleur is dus absoluut niet schadelijk maar wordt door consumenten als minder aantrekkelijk ervaren.
amc