Hoe kan mijn bloem altijd gaan klonten tijdens meebakken?

Staat vaak in recepten! Uien fruiten tot ze glazig zijn,champignons meebakken tot ze zacht zijn,dan de bloem toevoegen en even meebakken tot het gaar is.
Bij mij gaat die bloem altijd direct klonten en zit later aan de bodem en de lepel.hoe kan dit?
Gr.Harm

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
8K
Amadea
4 jaar geleden
De bloem eerst zeven en dan beetje voor beetje al roerend aan de inhoud van de pan toevoegen, dan zou het goed moeten gaan.
dudemeister
4 jaar geleden
zorg bij champies bakken dat je 1 laagje in de koekenpan doet dus geen champies op elkaar mikken enzo.
Heb je veel champies dan een andere pan erbij.
Alles opelkaar loopt het vocht erut en smurrie...

Antwoorden (2)

Lijkt mij dat je dan beter de champignons (met ui) even uit de pan haalt. Eventueel klontje boter toevoegen als er te weinig in de pan zit, de bloem erbij en een minuutje laten garen (op middelhoog vuur) en vervolgens water toevoegen om de saus af te maken. Als de saus klaar is de champignons er weer aan toevoegen.
4 jaar geleden
Je kunt het best de bloem eerst aanroeren in een beetje koud water of bouillon voor meer smaak. Goed roeren met een vork of garde tot het glad is en er geen klontjes meer in zitten. Giet het dan al roerend bij het hete gerecht en kijk tussendoor of het genoeg is en het genoeg gebonden is. Doe het dus iet te snel want als je er teveel bij giet, zal het te binden gerecht té dik worden. Voeg in dat geval weer wat gewone vloeistof (water of melk) toe.
Let erop dat het binden enige tijd duurt. Het zetmeel en de bloem moeten eerst warm worden voordat ze hun bindende werking krijgen.
De bloem dient immers alleen om te binden en hoeft niet aangebakken te worden.
Heb je nu hacheevlees bijv. dan kan je de bloem wel over het vees strooien en meebakken. Bloem zo in de pan strooien bij uien enz. zal altijd klonteren.
amc