Hoe ovenlucht wegwerken?

Goedemiddag,
ik heb een vraag over gebruik van de oven en het koken en de geuren die erbij vrijkomen. Wij hebben een open keuken met een open trap naar boven. Wanneer ik iets in de oven maak of gewoon eten kook, stinkt het hele huis naar het gerecht. Zelfs in de kamers boven terwijl de kamerdeuren dicht zijn. Wij zetten bij het koken altijd de ramen beneden open en de dampkap (Novy - circulaire dampkap) aan om toch verversing lucht te hebben.
Maar toch stinkt het huis vreselijk en de geur blijft vaak de hele dag erna nog hangen.
Dit is de reden waarom ik geen fan meer ben van open keukens.
Ik heb al geprobeerd achteraf geurkaarsen te branden maar weet niet of dat helpt.
Is er iemand die weet hoe we dit kunnen oplossen of toch verminderen?

Bedankt

4 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Antwoorden (3)

Breng een pan water aan de kook.
- snij een citroen in plakjes,doe die in het kokende water en laat dat twintig minuten tot een half uur 'sudderen'.
- of je doet er een handje kruidnagels in die je laat 'trekken'.
Amadea
4 jaar geleden
Abcde
4 jaar geleden
De citroen werkt geweldig ik zet regelmatig een glas water met een scheut citroentje in de combimagnetron en laat deze een paar minuten op magnetronstand koken als deze erg ruikt na gebruik. Ook is de oven makkelijker schoon te maken na deze handeling. Daarom ga ik ervan uit dat jouw tip citroen in een pannetje koken ook goed zal werken.
Tegen bak&braadluchtjes helpt witte azijn of schoonmaakazijn altijd prima. Dit werkt als een neutralisator en absorbeert als het ware vieze luchtjes. Luchtverfrissers en dergelijke maskeren alleen.
Giet een laag in een pan en breng dit aan de kook nadat je gegeten hebt en de boel aan kant en schoongemaakt is. Vergeet ook niet om de afzuigkap op tijd aan te zetten, liefst al voor je begint met koken.

Wat ook wel helpt als het huis na het koken niet prettig ruikt, is een schaaltje te vullen met koffiebonen en in het midden ervan een waxinelichtje te laten branden. Door de warmte verspreidt zich een lekkere koffiegeur (als je tenminste van koffie houdt ) ;-)
amc
4 jaar geleden
Als je de oven kunt verplaatsen moet je hem direct onder de wasemkap zetten. Zo doe ik het met mijn heteluchtoven. Dan ben je van de meeste stank af.