Hoe lang is zelfgemaakte basilicum olie houdbaar?

Ik lees echt van 3-4 dagen tot maanden!

http://www.goodfoodlove.com/zelf-basillicum-olie-maken/
https://www.vpro.nl/programmas/koken-met-van-boven/lees/recepten/alle-drankjes-en-sauzen/basilicumolie.html

4 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Antwoorden (2)

Als je bedoelt: olie met basilicum, dan is dat wel ongeveer een jaar houdbaar. Op zich conserveert olie niet, maar ik gooi in de nazomer altijd snippers basilicum in olijfolie, (in schone flessen!) en die gebruik ik vooral de zomer erop. Je kunt de basilicum er na een tijdje uithalen, als je denkt dat het smaak genoeg heeft afgegeven, maar ik laat het eigenlijk gewoon altijd erin zitten tot de fles leeg is. Lekker voor in de sla, of om kip of vis in te bakken!
4 jaar geleden
Niesje1973
4 jaar geleden
Hartelijk dank!
Het verschil zit in de bereidingswijze van de basilicumolie.
Als de basilicum eerst blancheert, is de houdbaarheid in de koelkast beperkt tot een week (Diepvries drie maanden).
Vermaal je de verse, koude basilicum met de olie direct in de keukenmachine, dan is de houdbaarheid minstens enkele maanden.
SimonV
4 jaar geleden
Niesje1973
4 jaar geleden
Oh ligt het daar aan!