Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is groente uit de airfryer beter dan gekookt of gewokt?

Ik vind genoeg uitleg online dat een airfryer gezonder is dan de gewone vet-friteuse. Maar is het ook gezonder of minder gezond om mijn broccoli (bv) in de airfryer crisp te bakken dan het is om het te koken en/of te roerbakken? Vooropgesteld dat ik het niet laat verbranden natuurlijk. Ik zal het op een graadje of 180 in korte tijd gaar bakken.

4 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet gezonder want om te bakken heb je vet nodig. Voor de airfryer weliswaar een minimale hoeveelheid, maar kort koken is nog altijd gezonder dan bakken in de airfryer. Overigens kun je het voor een andere smaak wel in de airfryer doen of roerbakken natuurlijk.
(Lees meer...)
paulus811
4 jaar geleden
Elisa507
4 jaar geleden
Maar het vetgebruik is nog steeds het enige verschil? Hoe minder vet hoe gezonder? Bij dezelfde hoeveelheid gebruikt vet is de airfryer net zo gezond als koken of roerbakken?
paulus811
4 jaar geleden
Ja, het vet is het verschil. Ik zou niet weten hoe je met toegevoegd vet moet koken, tenzij je na het koken een klont roomboter bij de broccoli doet. En een airfryer gaat hard, dus eventuele zwarte stukjes aan de groente zijn ook niet gezond. TUssen roerbakken en de airfryer zit niet veel verschil. Zelf vind ik broccoli een paar minuten gestoomd het lekkerst.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding