Maakt het bij koken uit of je voor de kruiden zaadjes gebruikt of poeder?

Dus als je b.v. komijn wilt gebruiken, of venkel. Maakt het dan uit/een verschil als je komijnzaad of venkelzaad of komijnpoeder of venkelpoeder gebruikt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
17.9K

Antwoorden (4)

Ja.
Poeder is klaar voor gebruik, zaadjes beter eerst roosteren in de koekenpan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zaad heeft iets meer smaak dan poeder en je proeft nog enigszins de structuur. Het hangt van de maaltijd af uit hoe belangrijk dit is.
SimonV
5 jaar geleden
Nee dat maakt niet uit.

Het beste kun je van alles de zaadjes kopen en niet ook nog de poeder. De poeder is gemalen zaad. Er is niks toegevoegd.
Je kruidenrek raakt anders erg gevuld.

Indien je een gerecht laat sudderen, stoven...gewoon het hele kruid toevoegen. Tijdens het bereiden wordt er genoeg smaak afgegeven. Als je de kruiden toevoegt tijdens een korte bereiding, dan malen, anders komt er te weinig smaak aan het gerecht.

Als je in een gerecht liever poeder wilt doen, kun je de zaadjes zelf vermalen.
Als je een kleine vijzel koopt, kun je dat makkelijk zelf doen.
Als je de zaden zelf maalt, is het poeder ook veel krachtiger van smaak.

Kijk bij sommige kruiden wel uit. Stel dat je ergens piment of steranijs toevoegt. Deze kruiden zijn gedroogd flinke jongens. Indien je ze niet maalt, maar in het geheel toevoegt (dat kan, want tijdens het bereiden geven de kruiden genoeg smaak af), verwijder ze dan als het gerecht bereid is. Als je op een pimentbol bijt, is dat nogal een smaakexplosie in je mond.
Indien je kruiden na het bereiden wilt verwijderen, koop dan van die lege theezakjes (om zelf losse thee in te doen). Doe je kruiden in zo'n zakje. Bind het zakje dicht. Na bereiden haal je het hele zakje uit het gerecht zonder te zoeken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is in de natuur zo geregeld dat de zaden langer goed en levensvatbaar zijn dan wanneer ze tot poeder vermalen zijn. Merk het verschil maar eens op bij een potje poeder, wat al een paar maanden oud is, en een potje met hetzelfde zaad erin.... Al is het zaad een jaar oud, dan zal het , zodra je het maalt nog steeds sterker geuren en dus ook smaken dan poeder. Mits het goed ( luchtdicht) afgesloten en in niet in het licht bewaard is. De geur en smaak van poeder vervliegt gewoon met de tijd steeds meer. Sommige zaden geven echter nog steeds veel geur en smaak af zelfs al is de houdbaarheidsdatum al over tijd.

Zelf heb ik meestal zaden die ik in wekpotjes bewaar in een donkere kruidenkast. Heb ik ze nodig dan heb ik er speciaal een koffiemolen voor. Hiermee kan ik ze lekker fijn malen of er een mix van maken. Kruiden/specerijen die ik heel vaak gebruik, doe ik altijd in een klein potje binnen handbereik..... die hoeven niet oud te worden en dus de geur.smaak te verliezen. . Ik rooster de zaden altijd wel even in een droge koekenpan.... tot de geur echt vrijkomt om ze daarna pas te malen. Alleen nootmuskaat rasp ik altijd even.

De koffiemolen maak ik na gebruik altijd even schoon door er wat rijstkorrels in te malen die de specifieke smaken weer meenemen bij het weggooien van de rijstpoeder.

Je kunt ze ook vijzelen, maar dat duurt me vaak te lang of is te zwaar. Doe ik eigenlijk alleen als ik er een boemboe of pasta van moet maken.
amc