Kan ik kookroom gebruiken in lasagne?

Ik wil lasagna maken met een saus op basis van kookroom. Is dit mogelijk? Ik wil gewoon van die rauwe lasagnebladen gebruiken, en wil weten of de lasagne niet te vochtig blijft en wel gaar word met kookroom.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
17K

Antwoorden (2)

Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft. Het kan wel, maar het is beter de lasagne bladen voor te koken. Dan hoeft die schotel niet zo lang meer in de oven. Er is niets smeriger dan ongare lasagne bladen, naar mijn bescheiden mening.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Ongekookte lasagnebladen kan prima, maar het hangt er vanaf wat je er verder bij doet. In een blik tomatenstukjes zit genoeg vocht om de bladen te koken en bite te behouden. Geen min van mij overigens.
paulus811
5 jaar geleden
Is dat saus in plaats van de bechamelsaus (boter en bloem) of komt de saus in plaats van tomaten?
Ja hoor, dat kan prima. Je kunt bijv. kookroom aan de kook brengen en er een kaassaus van maken door er bijv, Gorgonzola in te laten smelten. Zout en peper uit de molen erbij en meer heeft hij eigenlijk niet nodig.
Een laagje saus op de bodem van de ovenschaal en een paar gedroogde bladen erover leggen. Daarop een laagje (helft van een pak )uitgeknepen diepvries spinazie/peper/zout erover en weer een laagje bladen. Dan bijv. een laagje courgette met gedroogde Italiaanse kruiden bestrooid en enkele lepels kaassaus erover. Weer lasagnebladen en daarop bijv. plakken rijpe tomaten/ kruiden erover en weer bladen. Besluit met een laagje van de rest spinazie/peper/zout en als laatste een laag bladeren. Giet er dan de rest saus helemaal overheen zodat de bladen er gelijkmatig mee bedekt zijn en strooi er nog wat kruiden en versgeraspte Parmezaan of andere soort pittige kaas over.
In een goed half uur is hij mooi bruin en gaar en na enkele minuten afkoelen zullen de bladeren gaar en niet te nat zijn.

Hetzelfde geldt ook als je eerst een tomatensaus maakt of Bolognese met rul gebakken gehakt. Je kunt room door de tomatensaus mengen maar ook de hele opgebouwde schotel afsluiten met een Bechamel op basis van boter/bloem/ melk, room/ peper/ zout/nootmuskaat. Of je wisselt af.... Bolognese/ Bechamel/ bladeren en zo verder.

Zorg in elk geval dat er een laag saus als eerste in de schotel komt, daarna volgt de eerste laag lasagnebladen....voorkoken hoeft echt niet, als je maar zorgt dat alle bladen saus kunnen opnemen. Elk los stukje blad dat niet met saus bedekt is op de bovenkant, zal hard en niet te eten zijn! Uiteraard kan je de schotel altijd afdekken met geraspte kaas.
amc