Hoe bak ik bevroren krielaardappltjes krokant?

In de vriezer ligt momenteel een zak voorgebakken krielaardappeltjes.
Wanneer ik deze bak, zowel in de oven als in de pan, worden ze bij mij altijd zacht er zompig.

Hoe kan ik dat voorkomen ?

(Indien mogelijk, dan graag een antwoord voor zowel bakken in de oven als in de pan !)

Het beste antwoord

Een goede tip; Prik eerst een paar gaatjes in de zak met krieltjes en gaar ze even voor in de magnetron. (5 minuten op vol vermogen) Ze worden zo krokanter en je hoeft ze minder lang te bakken.

Dep ze droog voor je gaat bakken. Alleen als je toevallig een zak mini-krieltjes van Aviko hebt, hoeft je ze niet droog te deppen.... deze hebben een soort paneerlaagje en dan hoeft het niet. Deze zijn dus wel echt in 10 min. gaar én krokant!

Neem boter én olie om in te bakken... de boter maakt krokanter en de olie heb je nodig om beter te kunnen verhitten. Zonder olie verbrandt boter namelijk eerder.

Zorg ook dat de pan goed heet is voor de aardappeltjes erin gaan. Hierdoor krijgen ze meteen het krokante korstje en zet het vuur dan lager om ze verder te laten garen.

In de oven ; Doe de krieltjes in een kom en strooi er naar wens lekker kruiden over en druppel er olijfolie over. Roer alles door elkaar zodat de olie over de meeste krieltje zit. Sprijd de krieltjes dan uit op een bakplaat met bakfolie belegd of doe ze in een anti-aanbak ovenschaal/braadslee. Laat ze dan bakken in het midden van een voorverwarmde oven van 200 graden C. ( of rond 180 graden C als je een convectieoven hebt) Rond 20 min. hebben ze wel nodig... proef of test rond die tijd of ze gaar genoeg zijn. Elke oven is weer anders ;-)
amc
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Moet ik de aardappeltjes eerst ontdooien ? Of gaan ze bevroren de pan/oven in ?

Andere antwoorden (3)

In de pan bak ik zulke aardappeltjes met olie en boter.
De combinatie zorgt ervoor dat ze en bruin en knapperig worden.
Voor de oven heb ik helaas heen antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Laat je ze eerst ontdooien, of gaan ze bevroren de pan in ?
Als je krokante aardappelen wil in de pan moet je bakken op (zeer) hoog vuur, met zeker de eerste paar minuten een deksel op de pan. Regelmatig checken/omroeren om aanbranden te voorkomen. Verder werkt ook bij de combi boter-olijfolie het beste.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Moet ik de aardappeltjes eerst ontdooien ? Of gaan ze bevroren de pan/oven in ?
amc
5 jaar geleden
@Ozewieze enz;
Ze gaan bevroren de pan/oven in. Ontdooid zullen ze te nat worden en zal het resultaat minder krokant zijn.
Ja, dat weet ik sinds ik een airfryer xxl heb. Ongeveer 8 minuten op 180 graden