Moet je voor chocolademousse de -nog lauwe- gesmolten chocolade eerst onder de stijfgeklopte eiwitten of de slagroom spatelen?

Moet je de -nog lauwe- gesmolten chocolade eerst onder de stijfgeklopte eiwitten of de slagroom spatelen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Antwoorden (2)

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://uitpaulineskeuken.nl/2013/05/luchtige-chocolademousse-2.html&ved=2ahUKEwjjg_v6hbPfAhXHYlAKHX3VCbcQFjAbegQIAhAB&usg=AOvVaw20J0cBjDL9_KH8-ljcgHar

Hier een recept uit Pauline's keuken.
Misschien heb je zelf een recept, maar dan kun je vergelijken en zien waarom ik bepaalde dingen zeg.

Nee,
In principe maak je eerst een papje waarin de gesmolten chocolade is verwerkt. Dit papje wordt niet meer vast omdat er ook andere ingrediënten zijn toegevoegd. Chocolade die goed is verwarmd, wordt sowieso niet meer vast. Dit papje laat je normaal afkoelen.
De geklopte slagroom spatel je normaal voorzichtig door het papje op het laatst. Dus niet andersom.
Daarna laat je de mousse opstijven in de koelkast als laatste stap.
Als je nog nooit zelf mousse hebt gemaakt, zou je het beste kunnen beginnen met pure chocolade. Lust je dit niet dan met melkchocolade.
Witte chocolade is veel gevoeliger voor het maken van goede mousse. Deze heeft de neiging om te mislukken.
Wrijf jouw materialen zoals de beslagkom in met een scheutje citroen. Dan is alles goed vetvrij.
Veel succes en laat het smaken.
Heb nog even nagedacht. Je zegt dat je ook opgeklopte eiwitten gebruikt. Misschien dat je dan eigenlijk een bavarois maakt met chocolade? Misschien gebruik je ook gelatine?
Maar dat maakt ook niet veel uit. Altijd als laatste de opgeklopte ingrediënten door het recept spatelen. Daar eindig je mee, voordat je het in de koelkast laat opstijven.
Toegevoegd op 22 december 2018 10:03: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Op moorkoppen komt chocolade die is gesmolten die wordt gewoon weer hard.
amc
5 jaar geleden
ronron@; Op moorkoppen zit geen pure gesmolten chocolade maar meer een mengsel van chocoladeglazuur of -fondant.Glazuur wordt altijd harder, vooral door de poedersuiker die erin zit.
Op Bossche bollen zit een hele laag met gesmolten chocolade en die laag is dan ook niet hard.
ronron1212
5 jaar geleden
Ik heb die dingen zelf gemaakt eerst chocolade smelten en dan de moorkop daar in dopen. Dus pure chocolade niets er door heen. Maak ze nog wel eens.
ronron1212
5 jaar geleden
http://www.zelfmaakrecepten.nl/moorkoppen-of-bossche-bollen-zelf-maken/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het ligt er echt aan tot welke temperatuur je de chocolade laat smelten.
Het ligt er aan wat je met de chocolade gaat doen, verwerk je het in een gerecht, spuit je het weer op tot een chocoladeletter, ga je bonbons maken....
De temperatuur van de chocolade moet je dan echt meten.
Het klopt wel dat pure chocolade het makkelijkst te verwerken is.
Ronron, lekker moorkoppen blijven maken! Klinkt goed!
De opgeklopte eiwitten doe je altijd als laatste door de chocolade die al met room vermengd is! Je spatelt die erdoorheen...op die manier maak je de mousse pas luchtig. Denk erom... NIET roeren, maar met een spatel meer scheppen tot alles vermengd is.

Op de klassieke manier maak je hem als volgt;

Smelt de chocolade in een kom die boven heet water hangt op het vuur. Je kunt ook de chocolade met een klontje roomboter op een klein vuurtje of in de magnetron smelten, maar dat vereist meer aandacht vanwege het risico op 'korrelig' worden.
Als de chocolade gesmolten is roer je hem even door tot alles glad is en giet er dan slagroom bij....meng dit door elkaar.

Je hebt de eieren gescheiden en doe bij de kom met de dooiers de fijne kristalsuiker of neem lichtbruine basterdsuiker ( is ook heel lekker). Klop dit nu schuimig. Klop nu slagroom lobbig en zit in de koelkast.

Giet de gesmolten chocolade in een koude kom, zodat hij afkoelt en niet zal gaan schiften.
Maak een kom vetvrij door er een halve citroen door te halen en neem ook de gardes van de mixer hierin mee. Is de kom niet vetvrij dan worden de eiwitten niet stijf. Klop de eiwitten dan stijf met een mespuntje zout.

Laat de gesmolten chocolade nu in de room vloeien en meng het erdoorheen. Spatel vervolgens het eidooier/ suikermengsel erdoor en als laatste spatel je de sfijfgeklopte eiwitten door alles heen. Doe de mousse in glazen/kommetjes/coupes en zet in de koelkast, of laat hem in de schaal maar dek hem dan wel af met folie.

Je kunt uiteraard ook de eiwitten opkloppen met de suiker en de dooiers gewoon door het chocolademengsel roeren. Daarna het stijfgeklopte eiwit met suiker erdoorheen spatelen.

Het is wel van belang dat alles op kamertemperatuur is gebracht als je dit gaat verwerken. Bij te warme chocolade zal het eiwit weer vloeibaar worden en is het te koud dan krijg je klontjes.
amc