Hoe krijg ik de wrange smaak van de stoofperen?

Ik heb een boom met heel grote stoofperen, ik schat zo'n 150 kilo.
(nee, niet per stuk natuurlijk, in totaal)
Maar als ze gekookt zijn smaken ze heel wrang.
Is er een manier om dat te verhelpen, bijvoorbeeld door iets toe te voegen tijdens het koken?

5 jaar geleden
in: Koken
7.2K
teusvh
5 jaar geleden
Nee, het is geen zuur, maar een andere term weet ik er niet voor.
Bitter misschien? Maar dan anders.
Suiker neutraliseert overigens niet een overmaat aan zuur.
Daar heb je kalk of een base voor nodig.
Toch bedankt.

Antwoorden (2)

In elk geval moet er suiker bij. Verder kun je er nog meer aan toevoegen om de smaak te verfijnen. Hieronder een recept......
5 jaar geleden
Het is een typische eigenschap van stoofperen dat ze meestal een wrange smaak hebben en dat maakt ze ook niet geschikt om rauw te eten en als handpeer te gebruiken.

Uiteraard maakt het ras ook nog wat uit, want sommigen zijn wranger dan anderen. Heb je een boom met een oud perenras,dan zijn dit vooral soorten die voor direct gebruik ongeschikt zijn en die dat meestal ook na een lange bewaring blijven. Ze zijn vaak erg hard, grof en wat stenig. De smaak is in verse toestand vaak te wrang. Ze rijpen laat en ze worden nooit zo zacht dat ze uit de hand gegeten kunnen worden.

Je kunt ze wél heel lang bewaren en worden pas geschikt om te eten als je ze heel lang kookt. Je moet echter wel oppassen dat je ze niet te vroeg in het seizoen stooft, anders worden ze wel zacht maar blijven te wrang. Het stoofpereneizoen voor de meeste soorten begint pas vanaf half oktober. Het kan dus zo zijn dat je te vroeg bent begonnen met het stoven van jouw peertjes.

Ik neem aan dat je ze gewoon al gestoofd hebt met toevoeging van suiker, een kaneelstokje, wat bessensap of rode wijn om zeker te weten dat ze een roodachtige kleur krijgen? Ik denk niet dat je er dan nog iets aan kunt toevoegen en weer op kunt stoven om die wrange smaak weg te krijgen.
Om ze toch te kunnen eten zou je ze wellicht door de helft kunnen snijden, in een koekenpan wat boter samen met (bruine) suiker smelten en iets laten karamelliseren.....vervolgens hierin de perenhelften even leggen en erdoorheen wentelen. Je kunt ze dan als nagerecht eten en ik denk dat het wrange dan niet meer zo prominent aanwezig is.

Heb je nu een ras dat niet echt rood stooft, dan zou je ze de volgende keer kunnen stoven in witte zoete wijn waarin je suiker hebt opgelost en doe er dan stukjes/plakjes verse gember bij, citroensap + een stuk schil ervan en enkele anijssterretjes. ( vind je meestal bij de bakspullen in de supermarkt). Als de peertjes zacht en gaar zijn na meestal een uurtje stoven op laag vuur, haal je ze uit de pan en kookt het vocht wat in op hoog vuur....na bijna een half uurtje is het dn een siroop gewrden die je vervolgens over de peertjes kunt gieten...heerlijk! Mijn mannen hoeven sindsdien geen zoete rode peertjes meer ;-) Ik denk dat jouw peertjes hier ook wel voor zouden lenen.
amc