Bestaat er ook niet plantaardig/natuurlijk frituurvet?

Bij het kopen van frituurvet viel me op dat er overal plantaardig en of natuurlijk op stond.
Hierbij bedacht ik me dat er dan ook niet plantaardig/natuurlijk of synthetisch frituurvet moest zijn maar kon dit niet vinden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
3.8K
LeonardN
5 jaar geleden
Samengevat:
Het adverteren met plantaardig frituurvet is een logische, er is namelijk dierlijk frituurvet.
Het adverteren met natuurlijk frituurvet is onnodig en dus pure marketing, er is geen synthetisch frituurvet. Drop met 0% vet is net zo onzinnig. Drop bevat normaliter geen vet, het klopt dus wel, maar is loos om te melden, alle drop voldoet hier namelijk al aan.
Ritsuka
5 jaar geleden
De vraag is 'niet plantaardig/ niet natuurlijk frituurvet?'
ik kan het antwoord niet vinden in je tekst.
anneliez
5 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Zo gauw vermeld wordt dat iets "natuurlijk"is wordt er gelijk aangenomen dat het ook gezond is (dat hoopt de adverteerder tenminste) en dan wordt het gekocht.
Zo heeft met het ook over natuurlijke zoetstoffen. En dan denk ik, bietsuiker is ook natuurlijk, ja het is geraffineerd maar de oorsprong komt gewoon van een biet. Het is maar hoe je het wil begrijpen
LeonardN
5 jaar geleden
@anneliez
Dat men het heeft over natuurlijke zoetstoffen(bietsuiker,stevia) is terecht, immers er zijn ook synthetische zoetstoffen (aspartaam) en semi-synthetische zoetstoffen(xylitol).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoetstof#Zoetsmakende_stoffen
Dat men frituurvet als natuurlijk adverteert is een pure marketingtruc in mijn ogen, er is immers geen synthetische of niet-natuurlijke variant van frituurvet. Nog niet iig.
Je vergelijk kan ik dus niet volgen (ik snap wel wat je probeert te zeggen, maar het vergelijk gaat mank omdat de situatie niet eender is). "En dan denk ik, bietsuiker is ook natuurlijk."
Ja dat klopt, als adverteerder van bietsuiker zou ik dit als natuurlijke zoetstof kunnen adverteren en daarmee iets waars zeggen EN iets relevants, immers het is geen synthetische zoetstof.
Als ik echte als adverteerder, frituurvet als natuurlijk aanprijs zeg ik iets waars, MAAR iets totaal irrelevant, aangezien dit geldt voor alle frituurvet. De vrager ziet dat dus al een beetje in.

Het beste antwoord

Er bestaan 3 soorten frituurvet;
Dierlijk vet
Plantaardig vet
Hybride vet.

Er bestaat geen chemisch of synthetisch vet om mee te bakken/frituren.

Het dierlijke vet is afkomstig van dieren zoals varkens, lammeren, runderen enz. Het wordt aangeboden in een harde vorm om ermee te frituren of te bakken zoals bijv. reuzel. Door het advies om niet in dierlijk vet te frituren vanwege de gezondheidsrisico's (transvetten en verzadigd vet), is dierlijk friturvet vrijwel geheel uit de schappen verdwenen,

Verzadigde vetten komen vaak in ruime mate voor in dierlijk vet en zijn met name niet goed voor je hart en bloedvaten. Zij laten het cholesterolgehalte in je bloed stijgen, waardoor je bloedvaten verstopt kunnen raken.

Nog niet zo heel lang geleden werd heel vaak gebakken in ossenwit in de Nederlandse huishoudens en snackbars. Ik vond het altijd heerlijk smaken! In de pure vorm is er ook niets mis mee...het is net als reuzel, gehard vet dat gesmolten wordt bij verhitting. Het wordt verkregen door het talg van een rund (os) te zuiveren. Wat je overhoudt is een 100% dierlijk vet product. Ook dit vet is rijk aan verzadigde vetten waardoor het zeer hitte bestendig is. In de zuiverste vorm is Ossenwit vrij van transvetten. Daarin zit het hem nu...in de supermarkten werd er mee gesjoemeld en was het niet zuiver meer. Per 100 gr. werd wel 5 gram transvet aangetroffen en juist dit is een schadelijk vet!
Hiervoor geldt dus (net als bij reuzel) Zoek het in de zuiverste vorm zoals bij boerderijwinkels of een echte keurslager maar bedenk dat goed rundvet wel 3 euro per kilo op zijn minst kan kosten. Je kunt ook nog goed in geklaarde boter frituren, helaas is dit een dure hobby om in een friteuse te vullen. Het kan echter heel goed hoog verhit worden.

Plantaardige vetten;
Worden het meest gekocht en gebruikt om mee te fritueren. Het zijn vloeibare vetten voor de friteuse en gemaakt van planten als mais, zonnebloemen, olijven, pinda's, kokos en andere planten met een oliegehalte. De vloeibare vetten schijnen gezonder te zijn dat de harde plantaardige vetten...zij bevatten meer onverzadigde vetten dan de harde in een wikkel.

De hybride vetten zijn een mengsel van zowel dierlijke- als plantaardige vetten of een mengsel van vast- met vloeibaar vet, in de vorm van een gel. Hieraan wordt dus ook geen synthetische- of chemische toevoeging gedaan. Je ziet ze echter niet snel in een supermarkt in ons land.
amc
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet-plantaardig frituurvet bestaat zeker, namelijk Ossewit. Dat is frituurvet op basis van rundervet. Volgens sommigen ook lekkerder dan plantaardig frituurvet.
Maar van synthetisch frituurvet heb ik nooit gehoord.
bamibal
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Dat zal niet mogen. Want er trekt vet in het eten dat wordt gefrituurd, en dat wordt daarna geconsumeerd. Wat men binnenkrijgt moet veilig voor de gezondheid zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea
Dat is een vreemde redenatie. Met dat idee zouden we dus niets synthetisch binnen mogen krijgen, of lijk je te stellen dat synthetisch direct onveilig zou zijn. Hoe zit het dan met synthetische suikers om maar wat te noemen? https://www.biobasedpress.eu/nl/2015/03/synthetisch-voedsel/
Amadea
5 jaar geleden
Lees bijvoorbeeld in www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-148-vetvervangers.pdf dat consumptie van olestra, een sucrosepolyester dat boegbeeld is van de synthetische vetten, kan leiden tot buikkrampen en diarree. En het verhindert de absorptie van sommige vitamines
en nutriënten. Van de andere synthetische lipiden waarmee men experimenteert is (nog) niet bekend of die verbindingen in voeding veilig zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
@bamibal
"Maar van synthetisch frituurvet heb ik nooit gehoord."
Klopt, ik ook niet. Of het is nog niet gefabriceerd of alle pogingen tot nu zijn onveilig gebleken (of totaal onbekend). De dag dat het eerste gesynthetiseerde frituurvet wordt aangekondigd zie ik wel komen. De vraag zal zijn of mensen het dan aandurven, gezien er veel mensen zijn die denken dat als iets gesynthetiseerd is het direct onveilig zou zijn.