Hoe laat je beslag rijzen bij ongeveer 21 graden wanneer je geen rijsoven hebt?

de verwarming brand nog niet dus geen warm plekje erboven

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
5.3K
Utrecht
5 jaar geleden
Heb je niet de mogelijkheid je oven een beetje voor te verwarmen? 10 minuten op de laagste stand, dan evt. uitzetten en de schaal met beslag erin (afgedekt met natte doek).
Dat zal beter en veel sneller gaan dan bij 20°C.

Antwoorden (2)

Au bain Marie, of in een hooikist. Het eerste betekent dat je de beslagkom boven een pan met warm water plaatst die je op een sudderpitje warm laat blijven. Het tweede betekent dat je de gevulde beslagkom eerst warm maakt (kan bijvoorbeeld ook weer boven pan met warm water of in de magnetron) en dan in een kist met hooi of kranten of in een tot een soort nest gevouwen slaapzak of dekbed plaatst - waardoor de kom op temperatuur blíjft.
Amadea
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Ja, de hooikist. PLUS :)
Laat deeg of beslag altijd op een warme, tochtvrije en rel. warme plaats rijzen. Brooddeeg kan je zelfs in de koelkast laten voorrijzen...dit komt de smaak zelfs ten goede.

Heb je beslag of deeg dat niet bestemd is voor brood, dan kan je de kom, afgedekt met een vochtige theedoek, in een bak met warm water zetten. Moet het deeg een tweede keer rijzen, dan kan je dit het beste doen door het in een lauwwarme oven te zetten waarin je een bak heet water hebt gezet. Dek het deeg dan af met een bebloemde doek of met huishoud-/bakfolie.
amc