In welke verhoudingen moet ik droge kruiden gebruiken voor sate marinade?

Soms maak ik een marinade voor enkele speklapjes of ander vlees of kip.
Dan gebruik ik de volgende poeders:
Ketoembar, djahé, sereh, laos, boemboe sate,koenjit,knoflook,uien.
Dan nog wat azijn of citroensap, ketjap manis,palmsuiker, wok olie of arachideolie olie.
Maar nu moet ik veel meer vlees marineren en kan ik de verhoudingen niet overzien.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
4.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Voor hoeveel vlees kan je dat wel dan? en hoeveel moet je nu marineren?

Antwoorden (1)

Uitgaande van 1 pond-750 gr vlees gebruik je meestal;
5 eetlepels ketjap, sap van een halve citroen,1 ui of 2 sjalotjes, 2 tenen knoflook en van alle gedroogde kruiden 1 theelepel. Alleen djinten ( komijnzaad) zou ik een halve theel. nemen, omdat dit snel overheerst. Ook van de suiker of Gula djawa zou ik maar een theel. nemen. Heb je meer vlees dan kan je het in verhouding vermeerderen.
Het luistert bij een marinade niet zo nauw......het beste kan je steeds tussendoor even proeven of er iets te weinig of juist teveel inzit en dan kan je dit aanpassen naar eigen smaak.
amc
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Dat is maar een deel van de kruiden die hij wil gebruiken nu de rest nog even @amc
amc
5 jaar geleden
De rest? Dat zou dan alleen de olie zijn, het zijn immers allemaal poeders (alle gedroogde kruiden bij mijn aangave) Alle poeders kunnen volstaan met 1 volle theelepel, behalve djinten maar dat staat hierboven.
Het lekkerst is het om arachideolie te nemen omdat wokolie vaak een uitgesproken smaak heeft. Pindaolie is meer smaakneutraal. 2 volle eetlepels is al genoeg omdat het alleen voor het aanbakken van het vlees nodig is. Een marinade hoeft niet altijd een saus te zijn waar het vlees inligt. Je kunt ook het vlees met het mengsel, liefst met schone handen, inmasseren en dan afgedekt laten inwerken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel @amc.
Meestal gebruik ik ook arachide-olie en inderdaad gebruik ik vban djinten minder.
Ook chilipoeder gebruik ik maar dat is maar hoe pittig je dat wil hebben.