Neemt patentbloem evenveel water op als tarwebloem, of is er een verschil?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
3.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://broodsmakelijk.nl/vocht

Antwoorden (1)

Bloem met een goede bakwaarde neemt per kilo ongeveer 580 cl water op. Over het algemeen neemt bloem van goede kwaliteit meer water op dan bloem van mindere kwaliteit.

Tarwebloem dat afkomstig is uit een landklimaat (van harde tarwe) bezit sterke en ingedroogde eiwitten. Dat eiwit neemt extra veel water op.

Amerikaanse patentbloem kan meestal iets meer vocht opnemen dan bloem met een minder hoog eitwitgehalte.

Er is dus geen algemeen antwoord op de vraag te geven, omdat het afhangt van de (kwaliteit van de) eiwitten die de gebruikte bloem bevat. Goede tarwebloem kan hetzelfde resultaat geven als een gemiddelde patentbloem, maar goede patentbloem neemt wel wat meer water op.
Amadea