Hoe kan je een gezonde maaltijd bereiden zonder dat je goed kan koken?

Als ik achter de pannen sta gaat het goed mis. Ja echt niet overdreven. Goed. Mis.
Vaak brandalarm wat afgaat omdat het eten verbrandt. Ik kan niet omgaan met die pan vol eten en het fornuis. Ondanks vele pogingen (die mislukten) toch geprobeerd een kerst gerechtje te maken bij mijn schoonouders. Het resultaat: geen voorgerecht, brandalarm, keuken blauw van de rook en brandweer op de stoep (buren hadden die gebeld).
Ik ben geen keukenprinses maar ook geen smulpaap. Wel vind ik het belangrijk dat ik gezond eet zodat ik goed kan functioneren op het werk. Ik werk 50 uur per week. Daar ligt mijn talent en goal. Dat ik geen lekkerbek ben resulteert in het volgende: ik geniet meer van de goede gesprekken tijdens het eten dan het eten an sich. Wat mij betreft geniet ik dan net zoveel van een bitterbal dan van een tournedos of bouillabaisse. Enig idee hoe ik rltoch iedere dag die warme (of lauwe of koude met warm weer) hap vol essentiële vitaminen en bouwstoffen naar binnen krijg? Tijd om te leren koken heb ik niet. 50 uur per week werken vergt veel energie. In weekenden vaak druk met (kinder)verjaardagen en (kinder)cadeautjes kopen. Wie kan mij helpen?

5 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Amadea
5 jaar geleden
Begin met de aanschaf van een kookwekker (of misschien meerdere?). Dan kun je de tijd waarin iets gegaard is niet vergeten.
redhouse
5 jaar geleden
Ach koop de duurdere stoommaaltijden en je krijgt je vitamientjes wel binnen.
Een appeltje en verse salade , komt allemaal goed :)
Erna55
5 jaar geleden
Je weet dat eten kan aanbranden. Hoe kan het dat je niet ziet of ruikt dat het aanbrand ?
Je zegt dat het brandalarm vaak afgaat. Wat was je ondertussen aan het doen ?
Was je niet bij de pannen, dan ?
Ivana
5 jaar geleden
Neem wat potjes HAK in huis. Daar zitten ook vitamines in en hoef je alleen met het water uit de potjes op te warmen, af te gieten als het heet is en een klontje boter aan toe te voegen. Potje appelmoes van Hak erbij, hoef je niets aan te doen. Deksel eraf en een lepel erin steken. Begin dan met het leren koken van aardappelen of rijst. Dat moet lukken, dan heb je maar één pan te gelijk. Kook tevoren een paar eieren. Eieren is goed voer. Je moet niet alles tegelijk willen leren. Als je het een beheerst, ga je pas over tot een ander onderdeel. In de boekhandel zijn boekjes te koop met eenvoudige maaltijden voor studenten, simpel klaar te maken. Komt allemaal goed. Zo ben ik 61 jaar geleden ook begonnen. Veel plezier!!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Zonnebloem, dank voor deze vraag. Ik voel met je mee. Ik dacht dat ik mijn eigen verhaal las. Het eten verbrandt onder mijn neus en de magnetron knalt de eerste de beste keer uit elkaar inclusief de Maccheroni Pastora. Heb het ook geprobeerd met behulp van youtubefilmpjes, koken voor beginners. Werd gestoord van steeds op die pauze- terugspeel/vooruitspeel- of stopknop drukken. Absoluut geen succes en koken is alleen maar leuk als het lukt (punt voor Jodokus).
Voor het naar binnenkrijgen van alles wat je nodig hebt om gezond te blijven zonder die warme hap zelf te koken zijn er genoeg alternatieven (ik bedoel geen voedingssupplementen). Appeltje, banaantje, pruimen, sinaasappelen, mandarijntje en vergeet niet om met kleine beetjes vaak water te drinken.
Lees de tot nog toe drie prima antwoorden als basishulp.
Laat jouw omgeving (inclusief jezelf) genieten van jouw talenten en laat de kooktalenten over aan degenen die nog niet snappen dat een ander het water aan kan laten branden.

Antwoorden (3)

Je kunt een week menu opstellen dat bestaat uit gezonde en tegelijk simpele ingrediënten. Neem hier de tijd voor en onderzoek wat je wel en niet wilt. Eenmaal een weekmenu ben je voor de komende tijd klaar, boodschappen zijn veel sneller gedaan, je kunt in bulk inkopen. Simpel.
Nu uitvogelen hoe je rijst, aardappelen, pasta kookt. Staat op zak/pak, in kookboek voor beginners.
Vega las ik. Prima, maar niet elke dag denk ik. Ook een ei is goed of groente + groente met piepers bv. Uien en knoflook zijn goede smaakmakers, al kan niet iedereen i.v.m. werk genieten van knoflook. Kortom, hier moet je even aandacht aan besteden, dat betaald zich ook weer uit.

Na een paar maanden of iets eerder, maak je een nieuw weekmenu. Variatie is fijn.

Als dit geen goed idee voor jou is, zal je met een huishouden, kinderen en een baan/50 uur per week iets anders moeten organiseren/regelen. Iemand huren, de oppas een kok of thuisbezorgd. Kan allemaal. Maar je hebt toch wel tijd om een paar simpele gerechten te leren maken.

Je kunt het een nieuwe hobby noemen: leren koken!
Heb je wellicht een vriendin die hier goed in is? Als je het goed aanpakt, kan je bv een keer per maand met een kookgroepje samen komen en iedere keer met z'n allen koken. Zo leer je wel een paar simpele basis gerechten. Dit kan je met vriendinnen/vrienden doen of je netwerk uitbreiden met andere mensen. En dat kan ook nog bij jou thuis, kost het minder tijd. :P

Succes @Zonnebloem1977, koken is best leuk als het lukt!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Dank je wel voor je tips. Ik ga ze zeker proberen. Het punt bij mij is, is dat ik nogal onhandig ben, dingen snel ui mijn handen glippen. En mijn motoriek is niet al te best. Daarnaast is voor mij het doen van meerdere dingen tegelijk erg lastig. Vandaar dat eten ook aanbrandt. Dan ben ik echt wel bij de pannen maar bijv. als de aardappels bakken de sla aan het snijden. Koken met meerdere mensen lijkt me een goede en leuke oplossing. Dan maakt ieder wat klaar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Onzekerheid is dat.
Je bent onhandig in de keuken als je leert en als het niet lukt. Een kookwekker is heel fijn voor iemand met een hoofd dat afdwaalt ook al ben je ernaast! bezig. Ik heb ook een kookwekker, het lijkt sullig, maar is dat zeker niet het is een goede keukenhulp. Als je met je handen bezig bent met het maken van sla kan je makkelijk meerdere dingen tegelijk doen. Dat is een kwestie van wennen. Bij mij helpt het om bv hardop te herhalen: opletten de piepers! hier kun je dus de kookwekker bij gebruiken als vangnet. Het je eigen maken van wat er eigenlijk komt kijken bij koken is een kwestie van herhalen en jezelf tot de orde roepen: niet te vaak afdwalen voordat je in de keuken op de automatische piloot kunt werken.
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Dank je wel Jodokus52. Ga ik zeker proberen die kookwekker. En dan met 1 ding tegelijk bezig zijn.
@Ema55, jammer dat je zo veroordelend reageert. Het heeft gewoon te maken met onzekerheid over onhandigheid en motoriek. Dat jij mij eigenwijs vindt doet me niets. Misschien zegt dit meer iets over jou zelf en je eigen onzekerheid. Als jij tevreden bent met jezelf dan zet je niet zo'n veroordelende reactie neer. Jammer voor jou maar je hebt me er niet mee. Ik heb gevraagd die reactie te laten verwijderen. Met wat oefening en andere zinvolle tips ga ik een heel eind komen. Iedereen super bedankt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graag gedaan, Zonnebloem.
Ook al heb je het razend druk, probeer er een beetje van te genieten. Het is ook nog gezellig een kookclubje en natuurlijk leerzaam en smakelijk. Samen het resultaat op eten is een leuke afsluiter en wellicht wordt 1 x per maand nog te weinig!
Oefen! En als je anders echt niet met het fornuis om kan gaan, maak dan lekkere salades. Doen het altijd goed in de zomer en lente. Als je gaat koken let dan goed op het fornuis en op het eten. Zet anders het vuur niet te hoog. Maak eerst iets simpels zoals een ei ofzo. En bouw het steeds verder op. Je hoeft echt geen keukenprinses te worden, maar iedereen kan met het fornuis omgaan
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Ik ga de discussie nu sluiten. Jammer Erna55.
Tijd om te leren koken dus ;). Zeker met kinderen moet je toch iets van eten kunnen verzorgen? Ik werk zelf ook 50 uur per week (maar dan ironisch genoeg als kok). Koken is gewoon een stukje chemie en orders opvolgen. En een kookwekker kopen.

Het meest simpele en basic is om bijvoorbeeld groente zoals bloemkool, broccoli, wortelen, boontjes of asperges te koken: genoeg water! Groente moet kunnen zwemmen, anders verbrandt het. Maar water kan niet verbranden dus groente gekookt in genoeg water verbrandt nooit. Als je groente te hard is (wat voor groente ook, prik er gewoon met een vork in en beeld je in dat het op je bord ligt) kook je het nog wat langer. Als je groente te zacht geworden is, maak er dan gewoon puree van (hoppa in de keukenmachine) en doe alsof dat je bedoeling was. Leren koken kan echt alleen maar door te oefenen en te doen.

Koop voorgegaarde krieltjes ofzo. Die hoeven alleen maar warm te worden en dat kan ook in een magnetron.

Lees de verpakking en instructies van produkten. Ruim water (klinkt vaag misschien) betekent dat iets sowieso onder water moet staan, met een cm of 2 minimaal extra water erboven.

Te laag vuur is ALTIJD beter dan te hoog vuur. Het duurt misschien langer, maar verbrand eten is niet te redden. Ongaar eten wel.

Koop voorgesneden produkten. Liever geen pakjes e.d. omdat het zoutgehalte daarin vaak achterlijk en onnodig hoog is.

Als je geen zin of tijd hebt om te koken maak het jezelf dan vooral niet te moeilijk. Er zijn basisprincipes en vanuit daar kan je bijna alle kanten op.

Bekijk i.p.v. een netflix serie eens een youtube kookfilmpje van een gerecht dat je interesse zou kunnen hebben of wat je familie graag lust. Luister en kijk.

Als dit allemaal teveel moeite is, dan rest niets anders dan te bidden voor eten dat spontaan verschijnt, thuisbezorgd.nl, toch uit een pakje koken of de boel uitbesteden.

Fatsoenlijk voedsel is een basisbehoefte, en het is eigenlijk te zot voor woorden dat een mens als enige diersoort op aarde niet zijn eigen eten kan fixen...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ plus voor alle tips.