Wat voor gerecht kan je maken van aspergevocht?

Normaliter gooi ik het vocht van asperges weg, maar gezien de hoeveelheid kookvocht kan ik er nog iets mee maken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
3.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aspergesoep.

Antwoorden (2)

Je kunt het als basis voor aspergessoep gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Idd superlekker!
Maak er een bouillon voor om hier risotto mee te maken.Voor nog meer smaak doe je er het afgeschilde schillenafval, even afgespoeld bij.

Zorg dat je voldoende vocht hebt voor risotto en doe het in een pan. Doe er nog 1 laurierblaadje en wat foelie bij en breng het aan de kook. Laat het dan ruim 1 kwartier trekken. Je kunt er ook nog evtl. stukjes asperges in een stoommandje bij laten garen om later door de risotto te doen.

Voor de risotto laat je een klont boter smelten in een pan met dikke bodem. Fruit hierin 1 gesnipperde ui zacht zonder er een bruine kleur aan te krijgen. Doe er de ongekookte risotto rijst bij en schep alles een minuut of 2 om. Giet hier wat witte wijn of vermout (Noilly prat) bij en laat het uitbruisen. Giet er dan in één keer al het hete aspergevocht bij en zet het vuur halfhoog. Na zo'n 13 min. roer je alles even stevig door om te proeven hoe gaar de rijst is en of er nog vocht bij moet. Is de rijst nog te hard en het vocht bijna weg, doe er dan nog wat vocht bij. Soms is alles in 1 kwartier gaar , soms duurt het 20 min.

Is de rijst gaar, doe er dan de aspergestukjes bij en een beetje zeekraal is zeker een aanrader maar het hoeft natuurlijk niet.
Schep er op het laatst nog wat vlokken of grof geraspte parmezaan door, een beetje geraspte citroenschil en nog wat boter. Doe de deksel op de pan en laat nog 1 minuutje staan. Proef of en nog wat zout en peper bij moet en serveer in diepe borden.

Je hoeft echt niet zoals vaak staat aangegeven, steeds bouillon bij de rijst te voegen. Als je het in één keer erbij doet gaat het ook prima. Wel moet je dan alles even goed doorroeren om het zetmeel uit de rijst los te maken om binding te krijgen.
amc
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
Oeps foutje; 'maak er een bouillon van' ipv ; 'een bouillon voor'