Hoe voorkom ik dat mijn pan aanzet als ik er vet indoe?

Ik heb een mooie grote braadpan waarin ik geregeld vlees bak. Het probleem is echter dat zodra ik de pan op het vuur zet en er vet indoe dat de bodem dan vrij snel aankoekt. Zo moest ik voor een recept vandaag riblappen aanbraden. Ik deed olie in de pan en toen dat goed heet was het vlees erin en vrij snel ontstond er een aangekoekt laagje op de bodem. Hoe kan ik dit voorkomen?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik bedoel natuurlijk braden en niet bakken

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
5.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet hoe hoog het vuur staat, maar misschien kan je proberen het op zacht vuur te bakken.
ronron1212
6 jaar geleden
Ik een braadpan braad je vlees daar bak je niet in dat doe je met een koekenpan. Vet verhitte en dan het gas laag zetten om het vlees rustig te laten braden.
paulus811
6 jaar geleden
Een gietijzeren pan moet je nooit met sop schoonmaken, alleen met heet water. Daarna kun je de binnenkant een beetje met olie invetten om roest te voorkomen. De pan gaat dan steeds beter braden is mijn ervaring.
dudemeister
6 jaar geleden
als jhet gietijzer heb je deze pan voorberied op koken erbij.
Voordat je een braadpan van gietijzer voor het eerst gebruikt dien je deze voor te behandelen om de pan te voorzien van een beschermlaag.
https://moniquevandervloed.nl/hoe-onderhoud-gietijzeren-pannen-beste/

Het beste antwoord

De meeste braadpannen zijn van gietijzer met geëmailleerde binnenlaag of RVS met dikke bodem. Braden doe je gewoon niet in een pan met anti-aanbaklaag, je mist dan vooral de smaak van het karameliseren van het vlees door het lichtjes aanbakken op de bodem. Je krijgt dan niet het lekkere korstje. Doordat je er later vocht aan toevoegt, lost het op en geeft de lekkere jus. Stoofvlees wordt het lekkerst in een goede braadpan!

Ik heb zowel een gietijzeren als een RVS braadpan en die moet je op de juiste manier gebruiken om vlees te braden.

Laat de pan eerst helemaal heet worden. De moleculen van het metaal van de pan zetten uit en vormen een vlakke bodem. De boter, braadvet of olie blijft zo op de bodem liggen ipv erin te trekken. Voeg daarna pas voldoende olie, liefst met boter toe aan de hete pan om de bodem net te bedekken. Boter is voor de smaak, olie om te voorkomen dat de boter aanbrandt. Je kunt uiteraard ook gebruiken wat je gewend bent, ik ga uit van de lekkerste smaak ;-)

Laat in elk geval het vet iets op temperatuur komen tot de boter gesmolten is.
Het vlees dat nooit direct uit de koelkast komt maar eerst op kamertemperatuur is gekomen, is droog gedept en gekruid. Heb je vlees met een vetrandje zoals eendenborst of kippendij, dan leg je dit op de velkant in het braadvet of de olie. Zo krijg je de maillard reactie, het karameliseren.

Bak het vlees eerst op middelhoog vuur, draai het nog niet meteen om en om, maar laat het dichtschroeien. Draai je het te vlug, dan plakt het nog vast omdat er nog veel vocht uitkomt. Als het los ligt, kan je het omdraaien. Als het rondom mooi bruin geworden is, kan het vocht worden toegevoegd om af te blussen. Neem warm vocht dan spat het minder en koelt de pan inhoud minder af. Laat het langs de rand van de pan er langzaam inlopen, dus plens het er niet zomaar bij. Het scheelt veel gespat!

Bij stoofvlees, gehaktballen, kippendij of andere dikke stukken vlees laat je het nagaren door te sudderen in extra vocht (bouillon, wijn of gewoon water met kruiden)
Kleiner vlees zoals tartaartjes, biefstuk, kipfilet,schnitzels enz. bak je in de koekenpan zonder extra vocht. Dit is namelijk sneller gaar.
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik gebruik geen olie, neem liever boter en nog liever aanbraden beginnen met margarine. Eerst flinke klont in de pan tot het gesmolten is en begint te bruisen. Vuur iets lager zetten, (al gekruid) vlees in de pan en bewegen heen en weer, omdraaien. Zodra deze kant ook een mooi kleurtje heeft een klont boter (roomboter!) in de pan voor de smaak!
Nu ook heet water uit waterkoker erbij en eventueel een in plakken gesneden tomaat. Laag vuur op de kleinste pit, plaatje erop en daarop de pan met gesloten deksel. Hoe langer het opstaat hoe lekkerder het wordt. Meerdere uren, niet een uurtje of anderhalf. Prik in het vlees, kijk of het uit elkaar valt dán is het goed: klaar!

Eet smakelijk!

Je vraag gaat over het aanzetten van 'vet' in de pan.
Wanneer je na het braden restjes boter gemengd met vlees vindt in de pan, kun je die tijdens het maken van de jus los roeren, dit is een verrijking van de smaak van je jus! Dus niet voorkomen maar ervan genieten.

Toegevoegd na 6 minuten:
N.B. in een braadpan braad je vlees, bv riblappen of sucadelappen, dat gaat langzaam, aanbraden op hoog vuur, daarna op laag garen.
In een koekenpan kun je een biefstukje bakken, snel op hoog vuur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Margarine is geharde olie, dus je spreekt jezelf een beetje tegen. Boter vind ik een goed idee, nog beter geklaarde boter of ghee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoelde ook braden en niet bakken. Ik ga je tips de volgende keer meenemen.