moet je bij een 3 dubbele hoeveel hoeveelheid vlees ook 3 dubbel jeneverbessen gebruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Antwoorden (2)

Je moet natuurlijk niets.....het is afhankelijk van het soort gerecht dat je wilt maken.
Jeneverbessen geven veel smaak af als ze meegestoofd worden. Hoe langer ze meestoven, hoe zoetiger de smaak wordt. Om de optimale smaak eruit te krijgen moet je ze wel even kneuzen voor je ze toevoegt.
De smaak is peperig en kruidig en ietwat bitterzoet. Daarom zou ik ze zeker niet verdriedubbelen bij 3x zoveel vlees. Je hebt kans dat de smaak dan zal overheersen en dat is zeker niet de bedoeling.

Bij wildgerechten zal de smaak van jeneverbessen minder snel te proeven zijn dan in minder sterk smakend vlees, dus kan je er dan meer van gebruiken dan bijv. bij zuurkool of een runderstoofschotel.
amc
6 jaar geleden
Neen
Het is niet omdat je drie maal zoveel vlees hebt dat je de kruiding ook moet maal drie doen.
Je kan dat vergelijken met kippen bakken, als je 1 kip in de oven zet en die moet 45 minuten bakken moet je drie kippen in de oven geen 2uur en 5 minuten in de oven zetten.
Jeneverbessen hebben een zeer sterke smaak en gaan dan ook al snel te sterk overheersen.
Jeneverbessen worden meer aan een gerecht toegevoegd om het aroma dan de smaak.
Dus als je op 1 kg vlees drie bessen gebruikt dan kan je voor dire kilo er wel 4 gebruiken maar meer zou ik er niet bij doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
typ foutje:
2 uur en 5 minuten moet zijn 2uur en 15 minuten.