Kun je verse groenten vacumeren en nadien invriezen zonder ze te blancheren ?

k wil een vacumeer toestel kopen , ze zeggen dat je , je groenten gesneden zonder te vacumeren in het zakje mag doen . Op andere websites van andere merken vacumeertoestellen lees ik dat je de groenten eerst hoeft te blancheren ... Hoe zit het nu hoef je nu wel of niet eerst te blancheren ?

6 jaar geleden
in: Koken
5.4K

Antwoorden (2)

Het invriezen zonder blancheren en vacumeren kan prima, maar blancheren kan nuttig zijn. Blancheren heeft twee redenen.

Het invriezen remt activiteit van microorganismen, maar doodt ze niet. Blancheren dood een groot aantal microorganismen, waardoor de groente nog beter bewaarbaar wordt. Vacumeren helpt hier niet perse, want niet alle microorganismen hebben lucht nodig.

De tweede reden is dat het blancheren de celwanden wat zachter maakt. Bij het invriezen zet het water in de groente uit, waardoor de celwanden scheuren en de groente slap wordt bij ontdooien. Door te blancheren worden de celwanden wat rekbaarder en blijft de groente steviger.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het algemeen zou ik je aanraden om groente die je gaat invriezen, al dan niet gesneden, altijd te blancheren.
Voor sommige soorten groente is dat niet echt noodzakelijk, maar het kan dan ook geen kwaad.

Blancheren heeft meerdere effecten op je groente die gunstig uitpakken bij invriezen:
- Je doodt de bacteriën, schimmels en gisten aan de buitenkant van het product, waardoor je groente na ontdooien minder snel zal bederven.
- De cellulose en lignine in je groente die voor stevigheid en 'bite' zorgen, worden iets zachter, waardoor je groente minder schade zal oplopen tijdens het invriezen. Het klinkt tegenstrijdig, maar dit helpt om het gevoel van vers na ontdooien te behouden.
- Maar het belangrijkste effect is dat de enzymen, en dan met name de oxidatieve enzymen in je groente en in de micro-organismen, geïnactiveerd worden. In de vriezer heb je geen groei van micro-organismen, maar enzymen zoals de peroxidase, die de kleur en smaak van je groente flink kunnen aantasten, blijven actief. Het is daarom zaak om deze te inactiveren door je groente te blancheren.