wat is het nut van een vacumeertoestel ?

Hoe zit het met gebruik van vacumeertoestel ? Kan je enkel klaargemaakt eten vacumeren en nadien opwarmen ? Of kan je vers fruit , groenten , kaas , charcuterie enz ook vacumeren en dan bv drie weken verder klaarmaken ? Kort samengevat wat kan je er werkelijk mee? Kun je bv ook chips , koekjes en of nootjes vacumeren en hoe lang kan je dat dan bewaren . K lees op websites tss de de drie en vijf keer langer maar over hoeveel dagen spreken we dan ? En wat is een echt goed toestel om vis, vlees, brood, koekjes , chips , soepen etc te vacumeren ???

6 jaar geleden
in: Koken
5.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
Chips vacuum? Dan breekt het in superkleine stukjes.
doralien
6 jaar geleden
Er zijn naar het schijnt speciale potten waar je de chips kunt in doen en dan vacuumtrekken , net zoals met koekjes blijkbaar , heb je zin in koekjes doe pot open , neem eruit wat je nodig hebt en trek terug vacuüm .

Antwoorden (1)

Door voedsel te vacumeren maak je ook voedsel dat niet geschikt is om in te vriezen zoals bijv. kaas of fijne vleeswaren broodbeleg, langer houdbaar in de koelkast. Door het onttrekken van lucht aan het voedsel, wordt oxidatie en bederf op een goede manier voorkomen. Schadelijke organismen zoals bacteriën en schimmels krijgen geen kans om snel te groeien en aan te tasten. Daarvoor hebben ze meestal zuurstof en warmte nodig.

De bacteriën blijven wel leven, maar door er de zuurstof aan te onttrekken, groeien ze minder snel....als je ze dan nog invriest stopt de groei helemaal. Zodra je het voedsel dan echter weer ontdooit, beginnen ze weer te groeien. Daarom is het raadzaam eenmaal ontdooid voedsel niet weer opnieuw in te vriezen en om het in de koelkast te laten ontdooien en niet in de warme kamertemperatuur.

In de vriezer vindt heel langzaam allerlei ongevaarlijk bederf plaats, wat je zeker vanaf drie maanden gaat merken. Bevroren vet vlees en vis worden soms ranzig omdat vetmoleculen door zuurstof uiteenvallen. Door vacuüm te verpakken voorkom je dat. In de vriezer sublimeert water uit bijvoorbeeld vlees, brood en groenten, waardoor ijskristallen op de buitenkant ontstaan. Dat heet ‘vriesbrand’.
Ontdooid smaken die producten uitgedroogd. Vriesbrand tast namelijk de structuur en smaak van de ingevroren producten aan. Vacumeren verhindert dit, omdat de koude in de platte pakketjes snel tot in de kern doordringt. Maak de pakketjes dus niet te groot.

Vacumeren zorgt er ook voor dat de luchtdicht verpakte producten geen geuren van andere producten kunnen aannemen, dit komt vooral van pas bij het invriezen van verse noten die daar gevoelig voor zijn. Laat je ze ontdooien, houd de verpakking dan open zodat het vocht kan ontsnappen en schimmel wordt voorkomen.
Breekbare en kwetsbare producten zoals chips/cräckers hoef je niet te vacumeren, je kan de hele zak zo in de vriezer doen en is hij aangebroken, doe ze dan over in een diepvrieszak en doe er wat folie overheen. Na ontdooien zijn ze net zo knapperig!

Verse groenten, fruit, brood en restjes eten kan je allemaal vacumeren en invriezen. Verse groenten blancheer je eerst om vitamine- en kleurverlies te beperken. Dompel ze ca. 2 min. onder in kokend water om bep. enzymen te inactiveren die dit veroorzaken. Stop het kookproces meteen door ze onder koud stromend water af te spoelen en de groenten knapperig te houden. Zo ga je dan ook verdere verslapping van de groenten tegen.
amc
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
Mijn tekens waren op....Ik kan je geen advies geven over welk apparaat het beste is..alle waar naar zijn geld natuurlijk. Zelf heb ik een vacumeerder van 'Food saver' en ben daar heel tevreden over. Was rond de 170 Euro en doet wat beter zijn werk dan een goedkope. Ik gebruik hem zelfs om dingetjes in op te bergen die ik bij elkaar wil houden of bewaren, zoals sommige papieren/documenten.:-)
doralien
6 jaar geleden
Hey Amc hartelijk dank voor je zeer uitgebreide info. K dacht eraan een foodsaver aan te kopen fsv2860 of een vacsy ( die is wel een pak duurder ) , maar die beweren dan , dat je groenten helemaal niet hoeft te blancheren , dat je dat gesneden zo in de zak kunt steken: http://www.vacsy.be, en als dat voor een vacsy kan, dan moet dat ook voor een foodsaver kunnen niet ? Waar koop jij je zakken ? Welke ? Kun je er ook andere merken van zakken in gebruiken ( zakken zijn wel wat duur niet )Heb je al gevacumeerde dingen klaargemaakt in de stoomoven ? Daarvoor zou ik het ook gebruiken. Nog een vraagje ivm die chips over in een diepvrieszak en dan folie op welke ???, en dan gewoon sealen en invriezen ? K maak regelmatig zelf chips en koekjes , brood , pizza ed vandaar dat ik dat allemaal vraag:). En lukt soep vacumeren met jouw foodmaster goed ? Kun je vis en vlees en kip zo vacumeren of moet dat eerst ingevroren worden ?
amc
6 jaar geleden
Zelf heb ik de profi line van Foodsaver, de FSV005. Ik heb hem toen met een mazzeltje gekocht, hij zal nu wel ietsje duurder zijn. De FSV2860 lijkt me echter ook goed hoor, als ik zo de reviews eens lees.
De zakken zijn wel duur, maar ze zijn dan ook speciaal en je hebt ze nodig. Let wel op dat je de folie en zakken het beste met structuur koopt. Gladde folie kan je wel sealen, maar niet vacumeren. je hoeft ook niet perse die zakken te kopen die bij het merk vacumeerder horen. Ik bestel ze altijd hier;
https://marmelot.com/marmelot/vacuum-verpakken-tips.php Lees deze site eens door die vertelt je alles wat je wilt weten!