Hoe maken of waar kopen professionele stroopwafelbakkers hun stroop?

Zelf karamel maken van suiker lijkt me voor de meeste stroopwafelbakkers te tijdrovend, dus er wordt vast een halffabricaat gebruikt. Ik kan echter niets vinden bij de Sligro of Makro wat dat zou kunnen zijn. Of zouden ze kant en klare stroop kopen bij een speciale stroopwafelgroothandel?

Op internet vindt ik allerlei recepten met pannenkoekenstroop en/of donkere basterdsuiker, maar als ik dat maak smaakt het naar.... pannenkoekenstroop en/of donkere basterdsuiker, niet naar stroopwafelstroop. Andere recepten spreken van melasse, maar dat kan ik nergens krijgen. Experimenten met ruwe rietsuiker, boter en glucosestroop kwamen nog een beetje in de buurt, maar het is het allemaal net niet.

Ik zoek geen knip&plak receptjes met goedbedoelde pogingen van internet, maar echt het geheim van de smid. Eh, de stroopwafelbakker. Hoe ze dat doen danwel waar ze dat kopen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
9.4K
Amadea
7 jaar geleden
Zie http://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/138641/stroop-stroopwafels
en leer zo dat de truc is dat je roomboter aan de suikerstroop toevoegt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@amadea daar heb ik niet zoveel aan; zoals ik in mijn vraag beschreef gebruikte ik al roomboter.
Cryofiel
7 jaar geleden
Wil je stroopwafelbakker worden?
Cryofiel
7 jaar geleden
Serieus: heb je het al eens aan een echte stroopwafelbakker gevraagd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@cryofiel ik wil zelf geen professional worden, nee ;-) ik heb twee bakkers gevraagd, maar die wilden niets verklappen helaas...
Antoni
7 jaar geleden
Misschien moet je ze het niet vragen, maar gewoon kijken naar hoe ze het doen. Dan kan gewoon ongemerkt terwijl je een bestelling doet, op je bestelling wacht of een stroopwafel eet en nog wat blijft rondhangen of kletsen. Ze gaan echt niet alles de hele tijd afschermen omdat iemand naar ze kijkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@antoni dat heb ik geprobeerd, maar ze hebben zo'n enorme pan op het vuur. Na een uur wachten op bijvullen is zo'n pan nog niet leeg... Op de markt maken ze dat vast niet ter plekke.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens mij kan je hier ook voor bulk terecht: www.waffel.nl

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk kopen ze dat bij een groothandel.

Een voorbeeld daarvan is https://www.funfoodgroothandel.nl/emmer_stroop_voor_stroopwafels_-_75_kg,192.html, waar je een emmer van 7,5 kilo stroop voor stroopwafels kan kopen. Hiermee kan je zo'n 600 stroopwafels bakken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie, Antoni! Het kan dat ze het daar kopen, maar ik blijf benieuwd hoeveel bakkers het dan kant en klaar kopen. De gelinkte versie bevat trouwens gelatine, brrrrr.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Gelatine, waar lees je dat?
Ik zie volgens mij alleen de ingredienten van het deeg en daar zie ik dat niet tussen staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd op https://www.funfoodshop.nl/emmer_stroop_voor_stroopwafels_-_75_kilogram,192.html staat een tabblad specificaties: "Glucose, Bruike suiker, Melkbloem, Suiker, Boter, Kaneel, Gelatine".
Een echte stroopwafelbakker maakt zélf de vulling voor de wafels. Hij begint met een basissuikerstroop van gebrande rietsuiker. Deze stroop heeft nog geen lekkere smaak. Elke wafelbakker brengt zijn stroop naar eigen inzicht op smaak. Daaraan is een wafelbakkerij herkenbaar. De een gebruikt grove suiker, de ander een vanille- of kaneelsmaak. Welk recept er precies gebruikt wordt houdt zo'n bedrijf geheim. Maar over het algemeen gaat het er in een grote bakkerij zo aan toe:

In een grote kookketel wordt 85% van de basisstroop gemengd met 15% glucose. Totaal is dit vijftig kilo. De temperatuur wordt opgestookt tot 200ºC en als deze bereikt is, gaat de temperatuur terug naar 60ºC. Vervolgens wordt er 15 kilo roomboter en de helft aan margarine toegevoegd. Het gebruik van margarine heeft een functie, want roomboter heeft een lager smeltpunt dan margarine. Deze vormt een laagje dat er voor zorgt dat de boter niet boven komt drijven, wat schifting zou kunnen veroorzaken.

Als boter en margarine bijna gesmolten zijn wordt de garde aangezet en komt er nog eens vijftig kilo donkerbruine basterdsuiker, kaneelpoeder en wat zout bij. Daarna wordt de stroop gepersonaliseerd. Er mag nu niet te lang meer gemengd worden, want dan zou de suiker te fijn worden. In de zomer wordt extra glucose of basterdsuiker toegevoegd, waardoor het bij hogere temperaturen toch een vaste structuur behoudt. De stroop wordt op 60ºC bewaard tot ze voor de wafels wordt gebruikt.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie, Amadea! Blijf ik benieuwd hoeveel bakkers dan echte bakkers zijn volgens dit verhaal. De bakkers op de markt hebben prima stroop, maar ik vraag me af of die het zo maken als deze vaste bakkerij. In het genoemde recept blijf ik me afvragen wat voor stroop dat dan precies is en hoe je daar aan komt. Keukenstroop vind ik er niet naar smaken.
Amadea
7 jaar geleden
Heb je al eens aan zo'n marktbakker gevraagd waar hij de stroop vandaan heeft? Tip: probeer het eens met Ly­le's Gol­den Sy­rup, te koop bij AH, sommige Jumbo's, toko's en natuurwinkels, en bij Sligro en Makro. Dat is 100% pure rietsuikerstroop, gemaakt in Engeland.
http://www.zelfmaakrecepten.nl/stroopwafels-zelf-maken/

"Iedere wafelbakker heeft zijn eigen geheime recept en de verschillen in smaak zijn groot."

Armenkoeken
De originele stroopwafels , of siroopwafels , uit Gouda werden oorspronkelijk gemaakt van deegresten en kruimels uit de bakkerij en vervolgens gevuld met stroop. begonnen eigenlijk als armenkoeken omdat ze gemaakt werden van restjes/overschotten, zoals vele recepten ontstaan.

[Dus spreken over HET originele Goudse recept is een beetje moeilijk, tenzij het Gerard Kamphuisen was, die al in 1810 zijn zaak opende, de waarschijnlijke uitvinder van de Goudse stroopwafel. In een van de oudste teruggevonden recepten, uit 1840, staat dat ... (bron)]

Tegenwoordig worden de wafels gemaakt van o.a. bloem, suiker, eieren, zout en gesmolten boter. Het deeg hiervan wordt in kleine bolletjes tussen het wafelijzer met het typische diamantpatroon gelegd, en worden ongeveer een minuut gebakken. Om te voorkomen dat de wafel breekt wordt deze doormidden gesneden als deze nog warm is. Daarna worden beide helften met stroop (gemaakt van o.a. boter en bruine basterdsuiker) ingesmeerd en op elkaar gelegd.

Recept (voor de wafel zie bron)
Ingredienten voor de vulling:
500 gram stroop
300 gram donkere basterdsuiker
75 gram boter
een theelepel kaneelpoeder

Het geheim van de stroopwafel valt uiteen in twee delen. De ene helft van het geheim is, dat je de wafels alleen warm kunt verwerken. Anders breken ze. De andere helft is dat er boter en suiker door de stroop moet worden gewerkt, waardoor deze nog stijver en nog kleveriger wordt. Ook de bereiding bestaat uit twee delen: het bakken van de wafels en het maken van de vulling.

Andere bronnen spraken over schenkstroop of agave (onbekend in 19e eeuw?), kaneel wordt vaker genoemd, las ook slagroom. vanillesuiker en zoals gezegd zout (staat niet in ieder recept).

Veel gelezen en gevonden, maar HET recept? I doubt it of je dat kunt achterhalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokus52 Dank voor je reactie! Maar dan toch weer de vraag: wat voor stroop is dat dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is verschillend @NickBoven , hoewel er meestal gewoon 'stroop' staat. "Iedere wafelbakker heeft zijn eigen geheime recept en de verschillen in smaak zijn groot."
Andere bronnen spraken over schenkstroop of agave (onbekend in 19e eeuw?), kaneel wordt vaker genoemd, las ook slagroom. vanillesuiker en zoals gezegd zout (staat niet in ieder recept). Onderstaand lijstje heb ik na je reactie gevonden, De laatste springt er uit met honing of citroensap! =zoete stroop https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroopwafel =keukenstroop http://www.baksels.net/site/stroopwafels/ =suikerstroop - caramel
http://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/138641/stroop-stroopwafels =(riet)suikerstroop eventueel maple syrup http://forum.fok.nl/topic/1138771 =Ingrediënten voor de siroop:
200 gram rietsuikerstroop (anders: 200 gram suiker met een beetje honing of citroensap), 100 gram basterdsuiker, 100 gram boter, 1 gram kaneel
https://www.westwing.nl/stroopwafelijzer/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokus52 Mooi! Dat moet ik dan maar eens gaan proberen... Op verpakkingen zie ik veelal:
stroop (glucose-fructose-, suiker)
stroop (glucosestroop, invertsuikerstroop, rietsuiker, fructose)
stroop (glucose-fructosestroop, suikerstroop) De mate van branden van die suiker is de kunst, en ik denk dus dat veel bakkers dat niet zelf doen. Het zoeken is dus naar een halffabrikaat dat precies goed gebrand is. Keukenstroop is te donker. Mogelijk is het dus lichte rietsuikerstroop (van Lyle, maar dat is alleen in consumentenverpakking dus dat is voor professioneel gebruik te onhandig) of blanke glucosestroop (Sligro) met rietsuiker erdoor. Of dus zelf stroop maken van rietsuiker met honing of citroensap. Zo zie je maar, het is nog behoorlijk lastig om erachter te komen hoe het nu precies wordt gedaan... terwijl de koeken van de supermarkt en de stroopwafelboeren op de markt me toch vrijwel eender smaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ergens (welke bron?) las ik dat je ipv donkere suiker dan de lichte versie kon gebruiken, maar dit sloeg puur op de kleur, niet op de smaak. Succes er mee!