Hoe weet je (meet je) hoeveel spaghetti je per persoon moet nemen als je een groot pak spaghetti hebt gekocht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
80.2K

Het beste antwoord

Daar kun je speciale spaghetti-maatjes voor kopen met een klein gat (voorgerecht) of een groot gat (hoofdgerecht) er in.

Als vuistregel kun je aanhouden dat de hoeveelheid die tussen duim en wijsvinger (top) past, voldoende is voor 1 volwassene , en je vingertop en de onderkant van je eerste duimkootje voor een voorgerecht/kinderportie. Tenzij je HELE grote of kleine handen hebt.

Als je echter regelmatig voor hetzelfde gezelschap kookt, weet je snel genoeg of het teveel of te weinig is.

Toegevoegd na 41 seconden:
Je hebt ze zelfs met meerdere gaten zie ik, al kan ik niet zo snel bedenken waar die voor moeten dienen. Ik gebruik altijd de losse hand en dat werkt prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Daar bestaat een heel handig 'ding' voor

Toegevoegd na 1 minuut:
Even voor de duidelijkheid, door de gaten doe je de spaghetti, voor 1 of meerdere personen. Staat aangegeven welk gat voor hoeveel personen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hoofdgerecht 75-100 gram per persoon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Karamel;

Een pak van 500 gram is bij mij ongeveer genoeg voor vier volwassenen/pubers met een gezonde eetlust. Dan kom je dus op zo'n 100 á 125 gram per persoon. Droog, dus voor het koken wel te verstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik reken altijd 100 gram per persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar sluit ik me bij aan. 2 volwassenen, 3 grote kinderen van één pak. +
Voor vier personen gebruik je de helft van het pak, dus 250 gram spaghetti. Dan heb je echt voldoende, zeker als je er groente en gehakt o.i.d. doorheen doet en er salade bij serveert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor past en voor rijst reken ik altijd ongeveer 100 gram per persoon. En dat komt meestal goed uit. Vaak is het nog wat teveel, maar dat is beter dan te weinig vind ik dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de verpakking kun je vinden voor hoeveel personen het bedoeld is. Ik ga zelf uit van 250 gram pp.
Maar, heb je grote eters, heb je nog andere gerechten (salade, brood soep toetje etc.) dan pas ik de hoeveelheid aan. Twee kinderen (tot 10 a 12) reken ik voor 1 volwassene.
Meten doe ik dat nooit (ervaring) en als je een beetje mie over hebt, kun je de dag er na nog een leuke salade op tafel zetten van de resten van de dag er voor door er wat lekkere dingen aan toe te voegen (olijfjes, kaas, blokjes ham, augurk etc en een lekkere frisse saus of dressing
Op smaak brengen met zout en peper(wit).
Doe je de saus apart en blijft daar nog wat van over, dan kun je daar heerlijke tapas van maken. Voor bij de tv. of borrel. Breng de hapjes dan wel at hoger op smaak zodat je ze nog goed kunt proeven bij een borrel.
Dus overhouden is niet zo eg als tekort komen.
Heb je toch niet helemaal genoeg, dan kun je er nog wat naast serveren maar overhouden is beter (mits je het niet weggooit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat staat op het pak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een pak van een pond heb neem je een kwart per persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik altijd 75 gram per persoon is ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik reken 250 g ongekookte spaghetti voor 3 personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
indien je dit handig hulpmiddeltje niet hebt kun je nog steeds jezelf behelpen met een goede "ouderwetse of een moderne digitale" weegschaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemiddeld 100 gram per persoon.