Kan ik een gevulde taart invriezen voor gebruik?

Ik ga voor zaterdag een verjaardagstaart maken. Een simpele biscuittaart met ganachevulling en een mooie glazuurlaag. Voor het glazuur dat ik ga gebruiken moet ik alleen een bevroren taart hebben zodat het glazuur snel opstijft. Moet ik de taart eerst vullen en dan een nacht invriezen of kan ik beter de taart los invriezen en daarna vullen en glazuren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Antwoorden (1)

Je kunt een gevulde én gedecoreerde taart prima invriezen. Dit kan alleen niet bij een taart met slagroom...slagroom droogt namelijk uit en wordt korrelig. Hij wordt er ook niet lekkerder op. Een chocoladeganache vulling die op basis van slagroom gemaakt is, kan echter wel ingevroren worden.

Zorg er wel voor dat je de taart goed verpakt als je hem invriest. Zet hem in een doos en doe er een plastic zak omheen. Ga je hem ontdooien voor gebruik, haal het plastic er dan vanaf en laat hem in de koelkast ontdooien. Zo voorkom je condens die op je glazuur neerslaat en dat komt de taart niet ten goede. Door hem langzaam te ontdooien is het verschil tussen koud en warm niet zo hoog dat er veel condens ontstaat. Een ingevroren taart kan je zo'n 3 maanden in de vriezer bewaren.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Uit nieuwsgierigheid: waarom kan het met slagroom niet, en met ganache, die ik maak met verhouding 2:1 melkchocolade en slagroom dan wel?
amc
7 jaar geleden
Omdat de verse slagroom bij invriezen uitdroogt. Bij ganache wordt hij verwarmd en dan is het geen probleem om in te vriezen.