hoe komt het dat mijn basis mengsel niet lobbig wordt?

heb sinaasappelsap verwarmt met suiker en daar gelatine doorgedaan. het wil niet lobbig worden. wat nu

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
5.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wachten totdat het meer afgekoeld is? Dan wordt het suiker minder vloeibaar en gelatine wat dikker, en dan moet het lobbige stadium wel bereikt zijn...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is ongeveer nu...

Antwoorden (1)

Een gerecht met gelatine dat niet wil opstijven, is meestal nog wel te redden. Verwarm het heel voorzichtig in een heet water bad ( au bain Marie) of op een sudderplaatje en wacht tot het weer vloeibaar is. Voeg er dan weer een geweekt blaadje gelatine aan toe en laat de gelei dan opnieuw opstijven.

Zorg er altijd voor dat de vloeistof niet kookt. Gelatine is een eiwit en als een eiwit kookt zal het stremmen en verliest gelatine het geleer vermogen. Gelatine stijft ook nooit op als de temperatuur van de vloeistof nog te warm is en het is zaak om de gelei snel af te laten koelen. Het best zet je hem daarvoor in een bak met ijsklontjes of lekker koud water met ijs.
Roer af en toe door zodat de warme vloeistof vaker met de koude wanden van de kom in contact komt. Zolang de temperatuur boven de 25 graden C. is zal gelatine dus niet stijf worden. Hij gaat pas echt binden bij ca. 14 graden C.
amc