Om tomatensous of soep een beetje minder zuur te maken kun je volgens sommigen baking soda toevoegen,maar hoeveel b.v. voor 1 liter tomatensoep?

7 jaar geleden
in: Koken
83.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als antwoord op je vraag over tomatensaus en deze een beetje minder zuur maken met behulp van baking soda: "Voeg een beetje baksoda toe (eerst proberen in een kleine hoeveelheid eten!) Toegevoegd na 1 dag:
Baksoda is hetzelfde als natriumbicarbonaat (NaHCO3), ook wel zuiveringszout, natriumwaterstofcarbonaat, dubbelkoolzure soda of E500 genoemd. In het Engels baking soda.
Baksoda is NIET hetzelfde als bakpoeder, want in bakpoeder zit al een zuur (citroenzuur) en dat is niet nodig als je het wilt gebruiken om zuur in je gerecht te neutraliseren." Bronnen:
aziatische-ingredienten.nl/rijsmiddelen ----/---- Maar @Flyingcrow er zijn meer mogelijkheden: (omaweetraad)
Bij te zure tomaten soep: een schepje appelmoes toevoegen (tip van de Chinees).
of
Doe in de zelfgemaakte tomatensoep 1à 2 lepeltjes suiker en dan is het veel lekkerder.
of
[Maak tomatensoep eens met een klein potje appelmoes erdoor. Wel goed blijven roeren omdat appelmoes naar de bodem zakt en het dan gauw aanbakt. De soep wordt er minder zuur door en de kinderen zijn er dol op!! Heerlijk! Bronnen:
- https://omaweetraad.nl/keuken/tomatensoep
- https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken-recepten/vraag/316356/neutraliseer-zure-smaak-eten-teveel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met Baking Soda kun je heel veel doen, prima middel. Specifiek voor je tomatensoep: een scheutje gembersiroop, (ook gerust als je geen gember lust, hiermee haal je de smaken op van de andere ingrediënten) en een scheutje ketjap manis. Beetje Aziatisch, als je dit lekker vindt, kun je dit Oosterse effect evt. versterken, al naar gelang jouw eigen smaak (of van je gasten). Eet smakelijk!

Het beste antwoord

Antwoord op je vraag over de zure tomatensoep:

(Ter vervanging van het antwoord 13/02/17 als 2e van 3 antwoorden.)

Vervang bakpoeder door een halve theelepel bicarbonaat (baking-soda) en een eetlepel appelcider azijn of citroensap. Zeer goed resultaat!

http://www.eetgoedvoeljegoed.nl/de-vele-mogelijkheden-van-baking-soda-of-bicarbonaat/
================
Maar @Flyingcrow er zijn meer mogelijkheden:

Bij te zure tomaten soep: een schepje appelmoes toevoegen (tip van de Chinees).
of
Doe in de zelfgemaakte tomatensoep 1à 2 lepeltjes suiker en dan is het veel lekkerder. (maar wij weten dat suiker niet zo verstandig is, het wordt vaker gebruik dan de consument weet)
of
Maak tomatensoep eens met een klein potje appelmoes erdoor. Wel goed blijven roeren omdat appelmoes naar de bodem zakt en het dan gauw aanbakt. De soep wordt er minder zuur door en de kinderen zijn er dol op!! Heerlijk!

Succes met de appelmoes :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
flyingcrow
7 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Voor een liter tomatensoep kun je een mespuntje (niet meer dan een halve theelepel) kooksoda (zuiveringszout) gebruiken om de soep minder zuur te maken. Het zorgt er bovendien voor dat als je melk toevoegt het niet gaat klonteren. Voeg je (slag)room in plaats van melk toe dan hoeft dit niet omdat room vanzelf er al voor zorgt dat het niet klontert.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met Baking Soda kun je heel veel doen, prima middel. Specifiek voor je tomatensoep: een scheutje gembersiroop, (ook als je geen gember lust, voor een bescheiden accent op de smaken van de andere ingrediënten) en een beetje ketjap manis. Beetje Aziatisch, als je dit lekker vindt, kun je dit evt.verdiepen, al naar gelang jouw smaak (of van je gasten). Eet smakelijk!
Baking soda, niet te verwarren met bakpoeder, ontzuurt inderdaad. Neem een afgestreken theelepeltje op 1 liter soep of saus. Niet meer anders heb je kans dat de smaak iets bitterder wordt.
Wist je trouwens dat je misschien nog beter een lepel appelmoes kunt toevoegen aan verse tomatensoep als hij te zurig smaakt en het haalt de smaak en structuur ook wat naar boven. Ja...zelfs een beetje suiker helpt goed bij tomaten. Het is wel bekend dat je bij een blikje tomatenpuree altijd een beetje suiker mee moet bakken om de tomatensmaak naar boven te halen.
amc
7 jaar geleden
flyingcrow
7 jaar geleden
Bedankt,AMC en judokus52 met die appelmoes zal ik ook eens proberen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Het is wel bekend dat je bij een blikje tomatenpuree altijd een beetje suiker mee moet bakken om de tomatensmaak naar boven te halen." @amc -mij is niet bekend dat tomatenpuree s.u.i.k.e.r. nodig heeft om de (uiteraard tomaten-) smaak naar boven te halen. Ik weet wel dat er in de Indonesische keuken met (bruine) basterdsuiker wordt gewerkt.
(if so: dan denk ik dat er waarschijnlijk al suiker in zit, want bij heel veel voedsel 'uit de fabriek' wordt suiker toegevoegd, ook waar je het niet verwacht.) -suiker mee 'bakken'? tomatenpuree 'bakken'? letterlijk bakken?
amc
7 jaar geleden
Uiteraard hoef je er geen suiker aan toe te voegen, het is wel zo dat je hem ontzuurt door te verwarmen. Je kunt hem in wat olijfolie even bakken voor in bijv. een wokgerecht. Een wok is meestal heet dus wordt het bakken wat je doet. Je
moet het dan niet te lang doen want hij verbrandt wel snel. Hij hoeft dan ook niet zo zoet te worden maar ontzuurt slechts een beetje en dit haalt de tomatensmaak wat naar boven. Voor een wokgerecht hoeft hij niet speciaal zoet te zijn. Wil je hem echt zoeter hebben in bijv. een saus, dan laat je eerst wat boter uitbruisen en roert met een spatel de tomatenpuree erbij. Op laag vuur laat je hem dan, al roerend met een spatel, goed warm worden. Je zult proeven dat hij dan steeds zoeter wordt. Mijn ervaring is dat je een nog lekkerdere smaak krijgt als je wat suiker mee laat verwarmen. Misschien is het dan het karameliseren v.d. suiker dat het dan toch een lekkerder smaakje geeft? Het haalt zeker de tomatensmaak naar boven. Dat vind ik althans ;-)