Welke kruiden(behalve selderij) hebben ongeveer dezelfde smaak als Lavas,de maggieplant?

Toegevoegd na 1 dag:
Het is een beetje een omweg om aan de naam van een plant te komen,waarover ik in de tuincategorie een vraag heb gesteld,om aan de (latijnse) naam te komen van een plantje uit een kruidentuin van Velt,waar men ook niet wist hoe het heette,en niet meer wist hoe ze er aan kwamen,wel dat het uit Italie kwam ,met name uit Sicilie.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik kreeg zelfs de vraag van hun of ik mee wilde zoeken naar de naam.ze noemden het daar soepplant en ik heb het zelf geproefd!

7 jaar geleden
in: Koken
33.1K
Amadea
7 jaar geleden
Gebruik dan een paar druppels uit dit flesje: http://www.zoutbeperkt.nl/images/ingredienten/53.jpg
flyingcrow
7 jaar geleden
Heb ik
amc
7 jaar geleden
http://www.volkoomen.nl/L/Levisticum.htm Kijk hier eens, misschien weet je nu op welke Latijnse namen je kunt zoeken. Het zal toch wel in deze richting uitgaan.
flyingcrow
7 jaar geleden
Bedankt voor de interessante site over de maggieplant, maar het is niet wat ik bedoel,hij was kleiner dan de maggieplant en anders van vorm.Ik denk dat ik moet wachten tot het voorjaar, en er dan foto's van maken,misschien kom ik er dan achter.

Het beste antwoord

Er is geen ander kruid dat deze specifieke smaak heeft. Inderdaad is lava de enige plant die in de buurt komt...als je eraan ruikt, komt de selderijgeur al direct naar boven. Ook de smaak lijkt erop en daarom wordt hij vaak gebruikt als selderij. Hij wordt mede daarom maggiplant genoemd, omdat ze net als selderij in de soep werden meegekookt.

Je kunt dan ook alleen voor de smaak lavas gebruiken voor vervanging, of andere selderijsoorten zoals knolselderij, bleekselderij of bladselderij. Wil je specifiek lavas gebruiken vanwege de groene kleur, dan kan je ook het blad van de knolselderij nemen. Helaas zit dat er in de winkel meestal niet meer aan. Toch zie je soms nog knollen met groen blad eraan bij een goede groenteboer. Dit blad moet je echter met mate gebruiken,want het is wel sterker van smaak dan de lavas.

Wil je nu bleekselderij vervangen als bijv. rauwkost stengel, dan kan je vanwege de structuur ook venkel gebruiken. De smaak is echter heel anders omdat hierin duidelijk een anijssmaak overheerst.

Vaak vind je in de supermarkt ook bij de kruidenpotjes zg. 'selderijzout' en die kan je rustig gebruiken als smaakvervanger voor de selderij. Dit geldt overigens ook voor selderijzaad, dat je even gestampt of als hele zaadjes kunt toevoegen....altijd wel met mate gebruiken!

Toegevoegd na 3 minuten:
Er schiet me net nog iets te binnen; In de plaats van venkel kan je vanwege de structuur van bleekselderij ook paksoi nemen. Uiteraard smaakt dit niet als selderij, maar is ook lekker fris en sappig.
amc
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
in het begin van mijn antwoord zie ik dat ik 'lava' geschreven heb. Uiteraard moet daar een 's' achter staan ;-)
flyingcrow
7 jaar geleden
AMC,bedaqnkt deze goede tips komen altijd van pas
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
een druppel maggi voldoet ook goed
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Die zijn er niet. Lavas is uniek.
En als je vindt dat Lavas op Selderij lijkt heb je geen genuanceerde smaak/reuk.
7 jaar geleden
flyingcrow
7 jaar geleden
Beste Reddie,dat weet ik maar ik zette het erbij om veel antwoorden met selderij te voorkomen.