Waarom wordt korst van brood na afbakken binnen 5 min. zacht?

Na verschillende pogingen gedaan te hebben lukt het mij niet de korst van het brood krokant of harder te houden.
Ik heb een gewone oven en een compacte bakoven met magnetron.
Beide ovens hebben vele ovenstanden en 1 oven heeft ook Hydrobakken.
Hierbij bak je met hete lucht en blijft het vocht uit het product in de oven.
Toch lukt het in beiden ovens niet.
Of het nu gaat om voorverpakt afbakbrood dan wel kant en klaar afgebakken brood en deze op te piepen, in geen geval lukt het.
Diversen broden van evenzovele gerenommeerde supermarkten heb ik geprobeerd.
Ook de vele oven standen en temperaturen die ik heb uitgeprobeerd gaven niet het beoogde resultaat.
Ook nat maken of een bakje water erbij in de oven heeft niet gewerkt.
Temperatuur van de ovens gecontroleerd deze zijn ook correct.
Het brood wordt wel mooi bruin maar binnen 5 min. wordt de korst zacht en taai.
Wat gaat er fout?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
8.3K
Erna55
7 jaar geleden
Een korst blijft krokanter door het brood meteen na het bakken (uit de vorm te halen en) te laten afkoelen op een rooster.
BarendV
7 jaar geleden
De oven altijd echt goed voorverwarmen (boven en onder) en een schaaltje met ijsblokjes onderin de oven doen werkt bij mij altijd prima met voorgebakken brood en zelfgemaakt brood. Succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat er hete waterdamp uit het brood in de korst trekt, wordt de korst zacht, denk ik.

Het beste antwoord

De korst wordt zachter omdat er vocht (en vet) uit het binnenste brood in de korst trekt. Hoe meer vocht en vet er in het brood zit, hoe meer er in de korst trekt en hoe sneller de korst weer zacht wordt. Ook de dikte van de korst speelt mee.

Je kunt het proces proberen iets te rekken door langer te bakken op lagere temperatuur, hierdoor wordt de korst iets dikker en duurt het langer voor die 'verzadigd' raakt.

Maar het belangrijkste punt: jij verwacht iets van een brood wat niet hoort bij de eigenschappen van dat brood. Vrijwel al het brood dat in Nederland wordt verkocht is zo gemaakt dat het niet lang knapperig blijft. Dat heeft te maken met ingrediënten, productiemethode, houdbaarheid en wens van de klant (die in het algemeen juist geen keiharde korst wil!)

Dat betekent dat broodjes direct na het afbakken knapperig en krokant zijn, maar daarna al snel weer zachter worden.

Er bestaan nog wel een aantal authentieke bakprocessen om brood te maken dat iets langer krokant blijft, maar die ga je in de Nederlandse supermarkten niet vinden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed en begrijpelijk uitgelegd.