Hoe verminder ik de zoete smaak in mijn zelfgemaakte erwtensoep?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
10.1K
Erna55
7 jaar geleden
Meer prei en meer zout toevoegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik heb er 1,5 kilo prei in en 2 kilo uien. Zout zit er ook ruim in. Ik hoop dat er nog andere tips komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou je niet het recept delen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel, ik kan het delen als u daar prijs op stelt, maar het gaat mij vooral om een tip wat ik aan de soep kan toevoegen om de zoete smaak te verminderen. Er zit al veel prei en zout in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad een beetje sambal of pepertjes precies wat Amedea antwoord .
Inekez1
7 jaar geleden
Volgende keer minder ui er in doen. Van ui (en aardappel) wordt de erwtensoep zoeter. Ik weet niet waarom, maar dat schijnt zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Soep zit er waterig uit.
Lepel hoort rechtop te kunnen staan. Te weinig erwten en/of knolselderij? Aardappel hoort er sowieso niet in, misschien makkelijk en kortere kooktijd, maar die kooktijd hoort juist lang te zijn. Sambal zou best kunnen werken, maar dat hoort er natuurlijk ook niet in. (stiekem ga ik dat wel een keer proberen..)
paulus811
7 jaar geleden
1,5 kilo prei en 2 kilo uien? Is dat erwtensoep voor een heel dorp? MrTomaat heeft gelijk, het delen van jouw recept geeft inzicht in wat de zoete smaak kan verklaren. Alle ingredienten moeten vwb zoet, zout en zuur in balans zijn.
samaiphon
7 jaar geleden
prei zowel als uien zijn van zichzelf al zoet dus die zoete smaak hoort erbij.
een beetje zout kan wonderen doen!

Het beste antwoord

Ik zou er nog flink wat peper bij malen en er nog flink wat vers gehakt selderijblad over strooien. Wellicht kan je dit ook doen als de soep al opgeschept is. Maal er wat peper bij en strooi er een goed handje selderijblad over. Schep even om en hij zal zeker minder zoet smaken. Selderij heeft namelijk vers gehakt een lekker pittige smaak en die hoort ook nog eens bij de soep.
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tip die ik ooit van een Indische collega kreeg en die een verrassend effect heeft: doe er wat sambal in! Dat is echt heerlijk, en dat compenseert het zoete heel goed.
Amadea