Hoe kan je spruiten nu al smakelijk bereiden?

Men zegt dat eerst de vorst erover geweest moet zijn. Het is nu begin oktober.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Amadea
7 jaar geleden
Dat gezegde ken ik alleen over boerenkool.
ronron1212
7 jaar geleden
Heb gisteren spruiten gegeten en ze zijn prima

Antwoorden (2)

Even 3 uur van ter voren in de ijskast leggen, daarna 1 uur laten ontdooien, dan zijn ze perfect!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Precies, plus.
Klopt @hdeknijf, dat is lange tijd zo geweest: spruitjes waren pas smakelijk als er de vorst over heen was gegaan. Dit kwam omdat ze eigenlijk bitter zijn en door de vorst wordt een deel van die stoffen omgezet in suikers.
Inmiddels zijn er spruitjes rassen geteeld waarbij dit niet meer nodig is en men kan dus nu al ver voordat het gaat vriezen van lekkere spruitjes genieten.

[Andere mening kwam ik tegen (zie bron 4) dat ook al zijn ze nu zoeter geteeld (of door in koelcellen de kou/vorst erover heen gegaan) dan nog zijn ze lekkerder door de vorst.]

>Weest gerust, koop ze, kook ze (niet te lang, niet 'plat'/kapot koken) en geniet ervan, ik eet ze deze week ook weer, heerlijk!)<

Wil je ze anders dan standaard bereiden, kijk dan even in de laatste link waarin 2 recepten staan, bijvoorbeeld uit de oven met spekjes en champignons. Ook met een karbonaadje en puree smaken spruitjes prima: eet smakelijk!

eerdere vraag hierover: >7 jaar geleden!

http://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/12489/spruitjes-pas-lekker-vorst-heen

http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duiveland/vorst-maakt-spruitjes-zoeter-1.1841306

https://vrouw.nl/artikel/lekker_eten/18453/kookkennis_culi_expert_annemieke_smit_waarom_boerenkool_en_spruiten_zoeter

http://lekkertafelen.nl/specials/spruitjes-smaak-valt-niet-te-twisten-wintergroenten-special/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt; Het antwoord zou dan ook eigenlijk gewoon kunnen luiden : door ze te koken, te roerbakken of te verwerken in een ovenschotel. Smaken uitstekend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat is dus niet zo. Het geldt niet voor alle spruitjes en ...waarom. Zo'n kort antwoord werd/wordt bij mij altijd verwijderd, weet niet waarom, grappig eigenlijk, vraag er niet meer naar. Ik geef dus niet meer een kort antwoord.