Hoort azijn in bami goreng?

Ik zocht een recept voor bami goreng en vond er een op 24kitchen. In het recept werd aan het eind azijn door de bami gedaan en dat vond ik nogal vreemd. Wat doet azijn in een gerecht als bami?

paulus811
7 jaar geleden
in: Koken
3.1K
Amadea
7 jaar geleden
Alleen in atjar tjampoer, voor zover ik weet. Dat kan er als bijgerecht bij geserveerd worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=bami+goreng+recept+azijn&oq=bami+goreng+recept+azijn&aqs=chrome..69i57j69i60.10031j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=bami+goreng+recept+%22azijn%22 Het is niet ongewoon als ik het zo zie, of het er traditioneel in hoort is een tweede.
paulus811
7 jaar geleden
Amadea, atjar ken ik en de augurken die we er vaak bij eten zitten ook in het zuur. Maar gewoon een eetlepel of twee azijn door de bami gooien vond ik vreemd. MrTomaat, ik heb ook op die combinatie gezocht, maar zag wel dat veel recepten gekopieerd waren.

Het beste antwoord

Nee, in de originele receptuur van bami (goreng=gebakken) hoort geen azijn. Indien dit in een recept wordt toegevoegd is het omdat dit ooit uitgeprobeerd is door degene die het recept heeft samengesteld naar eigen smaak. Misschien werd per ongeluk iets teveel van een bep. ingrediënt toegevoegd....miste men iets....teveel zoete ketjap toegevoegd?
Vaak zijn dit dingen die je iets laten toevoegen dat er oorspronkelijk niet in hoort, maar wat ineens lekker gevonden wordt door die persoon.
Het hoort er in elk geval niet in, maar kan in samengaan met de overige ingrediënten best goed uitvallen in smaak.

In de Surinaamse bami hoort het ook niet thuis. men gebruikt wel vaker azijn om de kip te ontvetten, maar het wordt altijd weer afgespoeld voor de bereiding. Wel hoort er vaak komkommer in het zuur bij, maar dan is het een bijgerecht.

In de Aziatische keuken wordt azijn wel toegevoegd aan zoet-zure sauzen of er wordt komkommer, taugé of groenten in ingelegd om als 'atjar' opgediend te worden als bijgerecht. Aan de nasi of bami wordt het niet toegevoegd en eerlijk gezegd lijkt het mij ook niet echt lekker als je de oorspronkelijk kruiden gebruikt.
Misschien wijken die in jouw recept iets af en is het een welkome toevoeging? Dat zou je moeten uitproberen om het te weten te komen.
amc
7 jaar geleden
flyingcrow
7 jaar geleden
Goed antwoord.+
paulus811
7 jaar geleden
Idd, prima antwoord +. Het is een recept van 24Kitchen, ik ga er toch een beetje vanuit dat ze weten wat ze doen. http://www.24kitchen.nl/recepten/bami-op-hollandse-wijze
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bami op "x" wijze. Dan wordt dus afgeweken van het origineel, aangepast in dit geval naar onze smaak. (hoewel ik azijn verschrikkelijk vind) +antwoord
amc
7 jaar geleden
paulus811@
Je kunt er zeker wel van uitgaan dat ze op 24 Kitchen weten wat ze doen en het recept hebben geproefd en goed bevonden. Kan goed zijn dat een lepel azijn net een aangename toevoeging is aan de relatief sterke smaken. 3 lepels sojasaus is al erg zout, daarbij 1 lepel zoete ketjap om het iets meer zoetiger te maken....er staat ook dat het op de Hollandse wijze is dus is het aan onze smaak aangepast en zal het best smakelijk zijn. ;-)
paulus811
7 jaar geleden
Ik heb het niet aangedurft om azijn door de bami te doen, maar een volgende keer probeer ik het eerst met een klein beetje.
paulus811
7 jaar geleden
Bedankt, ik ga de azijn een keer proberen in de bami

Andere antwoorden (1)

Simpel gezegd. Het zure van azijn zorgt ervoor dat de bami goreng minder vet smaakt. Bij lekker koken gaat het vaak om een juiste balans van de vijf verschillende smaaksensaties. Daarom is het ook traditioneel lekker om er Atjar Tjampoer bij te eten. Azijn reageert met vet waardoor vlees in een marinade met azijn ook malser wordt.
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Maar zal azijn de bami niet een vreemde zure smaak geven?
flyingcrow
7 jaar geleden
Ben ik ook bang voor,
Er wordt al genoeg satésaus verkocht waarin een hoeveelheid azijn wordt verwerkt,te zuur om lekker te zijn.Dus ik zou in bami nooit azijn toevoegenAtjar en augurkjes daarentegen kunnen er lekker bij zijn
BarendV
7 jaar geleden
Mijn ouders en voorouders zijn Indonesiërs (Java) en gebruiken traditioneel ook azijn in bepaalde gerechten. En in die zin vind ik het niet ongebruikelijk. Je kunt je afvragen wat een gerecht authentiek maakt. Chefkok Evert te Pas heeft zijn gerecht kennelijk laten inspireren door plaatselijke koks tijdens zijn wereldreis als je zijn cv leest. En kent hij de kunst van de juiste balans in een gerecht. Wat vind U lekkerder, met of zonder azijn? Ik zou zeggen, proef het verschil!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is een rare zin. Goreng duidt juist aan dat het een Indonesisch gerecht is.