Kun je gerezen deeg vervoeren om er elders iets van te bakken? En zo ja, hoe kun je het dan het beste verpakken?

geen tijd om van tevoren te bakken, dus ben benieuwd of ik het deeg mee kan nemen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
3K
Antoni
8 jaar geleden
Waarom denk je dat dit niet zou kunnen? Wat zou er mis kunnen gaan, denk je?

Antwoorden (1)

Bewaar het in de koelkast, verpakt in huishoudfolie en in een Tupperware- of dergelijke goed afsluitbare diepvriesdoos. Zorg dat de koelkast op niet meer dan 7 graden C.is afgesteld omdat bij hogere temperatuur de gistcellen weer gaan 'leven' en dan heb je de kans dat het deeg overrijst en in zal zakken omdat de gist uitgewerkt is.

Om gist minder actief te maken moet je het altijd koelen en tot 7 graden C. blijft gist rustig. Als je het vervoert kan je het ook het best in de hierboven aangegeven verpakking laten en in een koelbox of diepvriestas koel houden tot je het in de vorm doet en gaat afbakken. Door de warmte zal de gist weer gaan leven en zijn werk doen. Moet je een langere afstand afleggen dan kan je beter een koelelement erbij doen, als je weet dat de temperatuur warmer zal worden.
amc