Wat is het verschil tussen zelfrijzende bloem en patisseriebloem?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
100.4K

Antwoorden (2)

Patisseriebloem is bloem met weinig gluten. Deze is geschikt voor het maken van licht rijzende cake en ander gebak, wanneer je er bakpoeder of baksoda aan toevoegt.

Bij zelfrijzende bloem hebben de producenten al voor jou bakpoeder aan de bloem toegevoegd.
Amadea
8 jaar geleden
In de basis is het allebei tarwebloem.

Bloem wordt verkregen door volkorenmeel te malen en er de zemelen en gries uit te zeven. Wat overblijft na de fijnste maling en alles eruit te zeven wordt bloem genoemd.

Tarwebloem wordt ook wel 'harde tarwe' genoemd omdat het veel gluten bevat. Gluten zorgen voor de stevigheid van het deeg. Komen ze in contact met water dan wordt het deeg elastisch van structuur. Als er dan ook nog gist of een ander rijsmiddel aan wordt toegevoegd, zorgen de gluten ervoor dat de gassen die bij gist vrijkomen, worden vastgehouden en niet ontsnappen...het deeg zal dan rijzen. Van harde tarwe kan dan ook goed gistdeeg of brood worden gemaakt en dat kan niet met patent-/patisseriebloem omdat de gluten er een deel uit gehaald zijn. Het deeg zal dan niet stevig zijn en de gassen worden niet goed vastgehouden.
De hardste soort tarwebloem is de 'Durum' en daarvan is ongemengd geen brood van te bakken dat rijst. Er worden alleen platte broden van gebakken zoals focaccia, pitah, naan of pizza. Uiteraard wordt dit ook gebruikt voor pastadeeg.

Patent-/patisseriebloem of zachte bloem is gemaakt van het binnenste van het meellichaam van de tarwe. Het wordt alleen fijner gemalen en gezeefd dan tarwebloem. Het is gebleekt en er is veel uitgemalen. Om het te laten rijzen moet je er wel een rijsmiddel aan toevoegen.

Zelfrijzende bloem is patisseriebloem waaraan de producent al bakpoeder of bicarbonaat heeft toegevoegd. Je kunt er dus niet goed gistdeeg of brood mee maken, maar koekjes, cake of scones worden wel licht en zachter van structuur doordat er kleine gasbelletjes in het beslag worden vastgehouden tijdens het bakken. Zitten er dan nog smaakstoffen bij als vanille, citroen of zout, dan staat er cakemeel op de verpakking.
amc