Wat is het recept voor Japanse gebakken rijst zoals bij een Teppanyaki restaurant?

Er zijn veel recepten voor Japanse gebakken rijst, maar vrijwel allemaal komen ze niet verder dan rijst bakken en daar een scheut Japanse sojasaus doorheen doen.

In een teppanyaki restaurant worden tijdens een soort 'show' diverse vloeistoffen door de rijst gedaan en ik vraag me af wat dat is.

Ik vermoed dat er in ieder geval Japanse sojasaus doorheen gaat, misschien rijstwijn (?), maar wat moet er nog meer door om die typische smaak te krijgen?

paulus811
8 jaar geleden
in: Koken
12.9K
Amadea
8 jaar geleden
Zie https://www.youtube.com/watch?v=FHoBqDRxaFE
paulus811
8 jaar geleden
Bedankt Amadea, ik zal m zo eens maken. Ik heb helaas niet de chinese soep mix en short grain rijst.
amc
8 jaar geleden
Surinaamse of langkorrelrijst gaat net zo goed hoor...als hij maar gekookt is en niet meer warm. Mag wel een beetje lauw, maar koud gaat het beste. Hij gaat anders plakken.
paulus811
8 jaar geleden
Ik heb inmiddels basmati rijst gekookt. Dat gebruik ik meestal.
Amadea
8 jaar geleden
De rijst moet niet gekookt maar gestoomd worden. Dat geeft echt een andere smaak!
paulus811
8 jaar geleden
Hmm, te laat. Zal ik volgende keer proberen maar mijn rijststomer heb ik onlangs ongebruikt weggegeven. Had het idee dat het nutteloos was.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je geen grote teppanyakiplaat hebt, dus neem je een wok. Verhit die op matig vuur en schenk er wat olie in. Intussen kluts je de eieren en doe ze dan in de wok om er roerei van te maken...meng ze grof en zet het vuur uit als het ei nog niet helemaal gaar is en zet het ei apart weg.

In dezelfde wok bak je nu de koude gekookte rijst. Maak wel van tevoren de rijstkorrels wat los want ze plakken vaak aan elkaar als ze gekookt zijn en afgekoeld. Heb je veel rijst, bak dan liever in tweeën en doe dit ook als je een kleine wok hebt. De textuur zal anders te plakkerig worden.

Maak de wok goed warm met wat olie en als die goed warm is, doe je de rijst erbij. Roerbak en schep de rijst steeds om met een spatel en als de korrels met olie bedekt zijn en mooi los zijn, dan doe je er het ei en fijngesneden prei door. Blijf roerbakken op hoog vuur en doe er een scheut Kikkoman of Japanse sojasaus bij...een scheut vissaus (nuoc mam of nam pla)...een snuf zout...en een scheut sake (rijstwijn) Doe er op het laats nog wat sojasaus bij langs de rand van de wok om nog even de rijst te parfumeren met de gekaramelliseerde saus.

Japanners gebruiken nooit erg veel andere smaken dan sojasaus, vissaus, rijstwijn en alleen wat zout en/of peper erbij als smaakmakers. Sommige restaurants voegen nog wel eens ve-tsin toe om de smaak te versterken.

Hoeveelheden kan ik moeilijk aangeven omdat ik altijd op gevoel kook en steeds proef of er genoeg inzit. Ga uit van 5 eieren en 4 kommetjes gekookte rijst, 1 preistangetje en 2 x 2 lepels olie. Inplaats van een scheut denk je dan aan 1 volle eetlepel.
Je kunt er uiteraard ook ipv alleen prei ook kleingesneden blokjes wortel, ui en/of doperwtjes door wokken.
amc
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord. Dit was ongeveer hoe ik het wilde gaan maken. De thaise vissaus en japanse sojasaus van kikkoman heb ik en ik begin met wat ui en knoflook, dat zie ik in jouw recept niet. Ik heb helaas geen sake, wel Chinese rijstwijn (ruikt een beetje naar sherry)
amc
8 jaar geleden
Uiteraard past knoflook er ook bij,,,altijd lekker!
Dat is het leuke van koken en het hoeft ook niet altijd volgens receptuur te zijn. De sake is de typische Japanse rijstwiijn maar de Chinese kan natuurlijk ook en kan inderdaad ook door sherry vervangen worden. Dit verschilt niet erg veel in smaak in een wokgerecht. Het lekkerste vind ik de Mirin ( Japanse) rijstwijn. dit is een zoete soort die erg lekker is in gebakken rijst. Moet je de volgende keer maar eens proberen ;-)
amc
8 jaar geleden
Bosui is trouwens ook erg lekker ipv gewone ui.
Het is ook lekker om er op het laatst een handje gehakte pinda's over te strooien.. eet smakelijk!
paulus811
8 jaar geleden
Japanse rijst is prima gelukt, met op jouw aanraden blokjes wortel en doperwten. Helaas bleek ik vorige maand de kikkoman weggegooid te hebben (vergeten, maar was behoorlijk over de datum). Maar ondanks de chinese zoute sojasaus, thaise vissaus en chinese rijstwijn is het toch een prima gerecht geworden. Heb er blokjes zalm in meegebakken. Voor volgende keer haal ik de Mirin, heb dat bij AH zien staan. Dank je!
amc
8 jaar geleden
Graag gedaan. ;-) Ik weel wel haast zeker dat de mirin je zal bevallen. Ook de kikkoman heeft zo'n specifieke smaak die niet zo ziltig is als de Chinese zoute sojasaus (of de ketjap asin). De ketjap manis is dan weer te zoet. Kikoman heeft van alle smaken wat....zoet, zuur, bitter, zout en umami.
Je kunt er allerlei groenten door doen. Ik gooi er wel eens een gewone zak voorgesneden Thaise groentemix door, maat Italiaanse kan natuurlijk ook....als hij maar kleingesneden is. Champignons, courgette enz. het kan allemaal prima. Uiteraard kan je er ook hamblokjes, kip(dij)filet of biefstukreepjes door doen, maar bij mij is de zalm of tonijn ook favoriet. (^-^)
paulus811
8 jaar geleden
Nogmaals dank en groet! Paul