Waarom wordt aanbevolen om een mix van olie en boter te gebruiken bij het braden?

Boter verbrandt eerder dan olie, maar het mengen met olie zorgt er toch niet voor dat de temperatuur waarop de boter verbrandt hoger wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
26K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben ook met jou van mening da de boterbestanddelen verbranden in de hete olie. Vaak zie ik dat men geklaarde boter gebruikt om het eenvoudig te zeggen het vet van de boter gescheiden van de melkbestanddelen die op lagere temperatuur verbranden.
Aanbakken in olie en laten garen met een klont boter lijkt mij de smakelijkste oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als olie te heet wordt komen er schadelijke stoffen vrij al voor hij verbrand, door er boter aan toe te voegen kan je dit voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.foodlog.nl/artikel/vakkennis_boter/
dudemeister
8 jaar geleden
olie spettert lekker, beetje boter erbij dan heb je geen last

Het beste antwoord

Het heeft met de verbranding van de boter niet direct iets te maken, want door een scheutje olie bij de boter te doen, zal de boter echt niet ineens besluiten om op een andere temperatuur te verbranden. Boter bestaat voor 80% uit vet en voor de rest uit suikers, water en eiwitten. Deze verbranden erg makkelijk en daarom is het lastig om te bakken in roomboter bij hogere temperatuur.

Nu is het wel zo, dat de suikers in de boter bij verhitting gaan karameliseren en dit geeft het vlees juist het bruine kleurtje en de lekkere smaak. Dit is dan ook de reden om boter aan reeds verwarmde olie toe te voegen.

De beste methode is dan ook om bij het bakken van bijv. een biefstuk eerst de pan op het vuur te zetten, er een scheutje goede olie (geen extra vierge olijfolie, omdat die ook snel verbrandt) in te verwarmen en als de olie goed warm is, er een klontje boter bij te doen (voor de kleur en de smaak). De reden hiervoor is dus dat olie warmer kan worden dan boter en dat juist die warmte erg belangrijk is voor het bakken van een goede biefstuk.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De boter is voor de smaak en de olie helpt om het geheel heter te kunnen maken zonder dat het gaat verbranden.
Amadea
8 jaar geleden
Boter verbrandt niet eerder dan olie; boter (hard vet) wordt juist heter dan olie. Door boter en olie te mengen, krijg je een intermediaire temperatuur.