Hoe nuttig is een zgn. slowcooker?

Raakt aardig in de mode, koken in een zgn. slowcooker op lage temperatuur gedurende een lange tijd. Maar....dat kan toch op dezelfde manier in de oven? Wat is de meerwaarde?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
6.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Het is handig voor stoofschotels of zo. Voordeel van slowcooker is dat je ze kan instellen dat ze na bepaalde tijd uit of zachter gaan, dat kan met oven niet. En vocht blijft beter in gerecht.

Het beste antwoord

De meerwaarde van een slowcooker zit hem vooral in het hoge gadget-gehalte. Het is natuurlijk een mooi en hip ding, waarin je gerechten kunt bereiden waarvan je tevoren niet wist dat je dat met de middelen die je al had eigenlijk ook wel kon. (Dat is een beetje de verkooptruc bij ALLE kook-gadgets ; je leert er nieuwe recepten door kennen, maar met een goed mes en een goede pan was je ook al een heel eind gekomen).

Het enige voordeel van een slow cooker boven het langzaam garen van gerechten in een traditionele oven (met uitzondering van een AGA-fornuis natuurlijk) is dat je er daadwerkelijk urenlang bij weg kunt blijven, omdat je nooit vocht hoeft toe te voegen. Als je nooit meer dan een uurtje of twee, drie bij je gerechten weg hoeft te lopen, vervalt dat voordeel eigenlijk.

Het is een beetje een compromis tussen een aga-cooker, een römertopf en een vorm van hooikist. De ene is enorm groot, bewerkelijk, en kost een fortuin, de tweede is een eveneens niet heel noodzakelijk extraatje, en de derde is ultragoedkoop en simpel maar kan geen extra warmte toevoegen. Ook een ouderwets petroleumstelletje kan overigens een goed alternatief zijn.

Het is aan jezelf om te beslissen of de aanschaf van en slowcooker - die niet echt heel duur of heel groot is - de moeite loont. Je kunt er uiteindelijk geen gerechten in bereiden die ook niet op een andere manier bereid kunnen worden. Maar het zelfde geldt natuurlijk voor de meeste keukengadgets, van frituurpan tot eiersnijder, van mandoline tot broodbakmachine. (Het enorme tijds- en werkvoordeel van een broodbakmachine echter levert een slowcooker zeker niet).

Persoonlijk zie ik geen voordelen aan de slowcooker omdat ik veel thuis ben en de tijd heb om 'langzaam te koken'. Wel -kleine- nadelen : schoonmaken, plek op het - toch al te kleine - aanrecht innemen en opslaan. Als die nadelen overkomelijk zijn, kun je de aanschaf overwegen. Maar het koken zul je uiteindelijk grotendeels zelf moeten blijven doen ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat snijdt hout.
chris

Andere antwoorden (2)

Een slowcooker kan niet bakken. Gerechten (vooral vlees) zullen nooit een mooi bruin kleurtje krijgen en niet de typische smaak de je verkrijgt door iets te bakken;
Alle ingrediënten moeten bij elkaar in één pot. Dat is handig voor eenpansgerechten maar meerdere gerechten in één keer kun je met de slowcooker niet maken;
Snelle gerechten kun je hier niet mee bereiden, sommige gerechten hebben wel 8 of 10 uur kooktijd nodig;
. Onmisbaar? Nee, dat niet. Maar oh jongens wat is een slowcooker handig en leuk. Met zeer weinig moeite tover je zulke waanzinnige gerechten op tafel. Okee, je hebt er een flinke portie geduld voor nodig maar voor een overheerlijk broodje pulled pork wil ik best acht uur geduld opbrengen hoor. Terwijl het gerecht in de slowcooker aan het pruttelen is kun jij gewoon de dagelijkse dingen gaan doen. Sterker nog, je kunt prima een dag gaan werken zonder dat het huis in de hens vliegt omdat je het gasfornuis of de oven aan moest laten staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een slow cooker is eigenlijk alleen nuttig voor mensen die regelmatig het eten laten aanbranden omdat het vocht verdampt is. In een slow cooker is dit niet mogelijk....er verdampt geen vocht, zolang er niet te weinig bij is toegevoegd...dit blijft allemaal in de pan die afgesloten blijft.

Hij kan ook nuttig zijn voor mensen die overdag werken en 's avonds meteen willen eten. Sommige cookers hebben een timer en die kan je instellen op de tijd dat je thuiskomt. Je doet alles in de pan voor je naar het werk gaat en stelt de hele bereidingsduur in, wanneer hij moet beginnen en moet stoppen. Zo is de maaltijd net klaar als je thuis komt en kan je het, lekker warm, meteen opeten. Het eten blijft echter sowieso langere tijd warm in de pan. De inhoud wordt namelijk erg warm en daarom is het ook oppassen geblazen als je onverhoopt iets morst...op de huid kan het zelfs brandwonden veroorzaken.

Het is daarbij niet zo dat alle voedingswaarden na zo'n lange tijd verloren zijn gegaan.......omdat er weinig water bij is toegevoegd zullen de vitaminen niet 'wegzwemmen' en door de lage temperatuur blijven de voedingsstoffen beter behouden.
Toch kunnen enzymen ervoor zorgen dat bepaalde vitamines/nutriënten verloren gaan en daarom is het beter om de groenten van tevoren even te blancheren of te bakken om de enzymen te denatureren. Door de hogere temperaturen bij het 'normale'koken, worden deze enzymen namelijk gedenatureerd en hebben dan minder invloed op het verlies van nutriënten. In de slow cooker gebeurt dit niet en door even kort te blancheren krijgen ze toch even de hoge temperatuur en worden de enzymen uitgeschakeld. Op deze manier blijven de voedingsstoffen allemaal goed behouden.

Ook de specifieke smaak van bruingebakken vlees zal ontbreken in een slow cooker. Hij bakt namelijk niet. Wil je toch de smaak en kleur van vlees hebben, dan zou je dit vlees eerst even kunnen bakken voor je het in de pan doet. Je kunt het ook even door gekruide bloem rollen voor je het toevoegt in de pan, als je een gebonden gerecht wilt hebben. Water verdampt hier niet dus is de saus dun. Maizena kan ook.

Stoofschotels, sauzen en soepen smaken uit de slow cooker erg lekker omdat de kruiden goed doorgetrokken zijn en het vlees super zacht wordt. Toch is niet al het vlees of alle groenten geschikt hiervoor. Je kunt beter geen mager vlees gebruiken en ook sneller gare groenten als sperziebonen enz. kan je beter niet de hele tijd laten meegaren, maar later toevoegen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus...als je overdag thuis bent is er geen enkel verschil met langzaam garen in de oven!
amc
8 jaar geleden
Toch wel.....in de slow cooker heb je er echt urenlang geen omkijken naar. Bij een braadpan in de oven zal je toch af en toe moeten checken of er nog vocht bij moet en je zult af en toe eens moeten doorroeren.
Zelfs bij de lange duur van de bereiding is de slow cooker ook nog eens energiezuiniger, omdat de warmte via de buitenkant direct aan de binnenpan wordt doorgegeven. In de oven gaat niet alle warmte door de pan en gaat er veel warmte verloren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Christo ; klopt eigenlijk wel. Als je zelf het knopje lager kunt draaien, gaan de meeste slow-cooking gerechten -iets sneller - ook prima in de oven. Voor heel lange garingstijden kun je ook uitstekend uit de voeten met een hooikist. Met die twee voegt een slow cooker niks toe ; maar ik ben dan ook een slecht voorbeeld, iemand die er de meerwaarde niet echt van ziet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je in de oven een afgesloten schaal gebruikt en de ovendeur niet opent is er ook geen noodzaak tot roeren. Bij zo'n lage temperatuur gebruikt de oven zo weinig elektriciteit dat het heel lang duurt voordat ik de kosten van de slowcooker er uit heb, denk ik. Hij neemt dan ook nog eens plaats in beslag, dus.....Ik zou het liefst Marleen als beste antwoord willen noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk zelfs dat het met die energiebesparing ook nog wel meevalt (vooral omdat ik een gasoven heb ;-) - maar dat terzijde). Uiteindelijk gaat het natuurlijk om hoeveel calorieën je in het vlees "stopt" , waarbij een oven eventueel warmer is maar korter aanstaat , waardoor je per saldo even duur uit bent. Dan reken ik nog even niet mee of het schoonmaken van een slow cooker meer tijd of energie kost dan van een ovenschaal.