Kun je van fond weer bouillon maken?

Ik ben niet zo van bouillonblokjes (sinds de uitzending van Keuringsdienst van Waarde) en wil graag een pot visfond kopen en daar visbouillon van maken. Aan de ingrediënten op de pot te zien is er in ieder geval vis gebruikt.

Is het gewoon een kwestie van fond verdunnen en zo ja in welke verhouding, of werkt dat niet? De tijd om zelf visbouillon te trekken heb ik niet.

Als iemand weet waar ik visbouillon in pot kan kopen, houd ik me aanbevolen. De soepfabriek heeft goede bouillon in de supermarkt, maar niet de visvariant.

paulus811
8 jaar geleden
in: Koken
33.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat dit wel moet kunnen, steeds kleine beetjes water toevoegen en tussendoor even proeven of het goed is.
Je kunt ook aan je visboer vragen of hij/zij verse bouillon heeft, lijkt me heel goed mogelijk de dag voor kerst.
paulus811
8 jaar geleden
Dank voor je reactie crea. Helaas zijn het toch weer blokjes geworden, een goeie visboer heb ik niet in de buurt. Omdat het bouillon voor in zelfgemaakte garnalenkroketjes is, heb ik mezelf wijs gemaakt dat je dat het verschil niet echt proeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klinkt goed, eet smakelijk.
paulus811
8 jaar geleden
Dank voor je reactie panteao. Wordt het met fond dan niet te zout? Het zag er nogal drillerig en geconcentreerd uit.

Antwoorden (1)

Dit kan uiteraard heel goed en ik doe zelf nooit anders !

Visfond is, net als bouillon, sterk getrokken van visdelen. graten, schillen en kruiden. Feitelijk is het vrijwel hetzelfde als bouillon, alleen heeft het meer smaak omdat het geconcentreerder en rijker is. Vaak worden er namelijk meer kruiden of soms een scheutje cognac of sherry aan toegevoegd.

Ik maak vaak een goede visfond en vries die in in een ijsblokjesbakje. Heb ik bouillon nodig, dan voeg ik gewoon zo'n blokje toe. Is het erg sterk van smaak dan verdun ik met wat water tot de smaak goed is.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus +