Waarom staat er in recepten dat je bloem moet zeven? In de zeef blijft niets achter.

Vraag spreekt voor zich.

8 jaar geleden
in: Koken
2.2K
erotisi
8 jaar geleden
om klontering tegen te gaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort Het is na het zeven ook luchtiger, dacht ik.

Antwoorden (3)

Omdat de kans dan veel kleiner wordt dat de bloem klonters in het deeg gaat vormen. Hoe fijner het is, hoe beter het mengt.
Amadea
8 jaar geleden
Het zeven van bloem dateert nog uit de tijd toen de bloem gemalen werd in wind- en andere molens en er al eens onzuiverheden in de bloem konden geraken.
Tegenwoordig is dit niet meer nodig daar de kwaliteitscontroles zodanig goed zijn dat de kans op vreemde dingen in de bloem zo goed als onbestaande is.
Toch is dit gebruik blijven bestaan omdat het zeven van de bloem ervoor zorgt dat de bloem luchtiger wordt en ontdaan wordt van clusters, dit komt dan weer de mengbaarheid ten goede. Ook zorgt het in sommige gevallen voor een toch iets of wat luchtiger beslag/deeg. Vooral bij het maken van biscuitbeslag is dit van belang daar dit een zeer delicaat beslag is en als je hier ongezeefde bloem gebruikt riskeer je bloemclustertjes te hebben in je eindproduct.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gerecht krijgt hierdoor een gladde mooie structuur