Kun je sucadelappen bereiden als biefstuk als je de pees in het midden eruitsnijdt?

Toegevoegd na 15 uur:
Kwam voor in een programma van Jamie Oliver,ik probeer het eens uit en blijft het taai dan kan ik het nog verder stoven,maar ik was benieuwd of er mensen ervaringen mee hebben.

8 jaar geleden
in: Koken
20K
Rieneke1
8 jaar geleden
Nee, sucadelappen moeten uren sudderen.
flyingcrow
8 jaar geleden
Ik heb de proef op de som genomen,en ja,pees eruit,en inderdaad als biefreepjes te bakken en lekker!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rineje's antwoord klopt niet. Succade is de nieuwste biefstuk. Je moet wel goede hebben. En de zeen moet er uit.

Antwoorden (3)

Biefstuk is om snel te bakken in de koekenpan om en om: klaar.

Sucadelappen moeten in een braadpan met dikke bodem eerst aangebraden worden [bruin kleurtje] en vervolgens met kruiden en vocht [nog net niet onder staan], een tomaatje en laurierbladeren op een klein pitje op een plaatje en dan vele uren sudderen.
Net zolang totdat het vlees zacht is geworden en uit elkaar valt. Hoe malser het vlees is [ook duurder meestal en magerder] hoe eerder het klaar is, maar de truc is om geaderd vlees [riblappen - doorregen riblappen] te kopen met meer smaak door het [weinige] vet [de aders] dat er in zit.
[Dit is vlees voor het weekend: kost meer tijd, maar ook kun je het vadaag bereiden voor de volgende dag vast.]
Er zijn mensen die verwachten dat dit vlees met een paar uur klaar is, daar moet je niet op rekenen. Je kunt het gewoon constateren even kijken hoe ver het al is.

Als dit je niet duidelijk genoeg is kun je op google onder de naam "smulweb" bijvoorbeeld vele recepten vinden met uitleg. Ook zijn er filmpjes [ah doet dit ook] te vinden.
Probeer het maar, het is niet moeilijk, gewoon doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn zoveel recepten van, ik kon niet kiezen. Boeuf bourguignon heb ik lang geleden gemaakt, is erg lekker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Alleen van het voorbeeld met Boeuf bourguignon zijn er ook varianten die juist met biefstuk gemaakt worden. Origineel is het inderdaad met stoofvlees.
Nee, je kunt sucadelappen niet als biefstuk bakken en ook niet als je de dikke pees , die in het midden loopt, wegsnijdt.

Een rund heeft namelijk niet overal op het lichaam hetzelfde vlees qua structuur en smaak. Je kunt een rund indelen in bak-, stoof-, soep- en gehaktvlees.
Het vlees dat je als bakvlees kunt zien, dus dat in de koekenpan of braadpan alleen in vet gebakken wordt en waar over het algemeen geen laag vocht bijkomt waarin het moet garen, zit voornamelijk in het achterste deel van het rund, de achtervoet genoemd en het overige vlees van de voorbout, het voorste deel.
Het stoofvlees is minder mals, omdat het namelijk gesneden wordt van de spieren die tijdens de groei van het rund, veel gewerkt hebben. Hierin zit veel bindweefsel zoals pezen en zenen. Dit vlees wordt pas zacht nadat het lang gestoofd en getrokken heeft.
Door er iets zuurs als azijn en wijn aan toe te voegen kan je de stooftijd nog iets verkorten.

Het malse vlees zoals rosbief en biefstukken hebben maar weinig tijd nodig. Soms worden ze maar om en om even gebakken omdat ze het lekkerst en meest mals zijn als ze niet helemaal doorgegaard zijn en de kern nog enigszins rood of rosé is.

Kijk hier eens hoe een rund is ingedeeld'
http://www.betervlees.nl/wp-content/uploads/2014/02/De-soorten-vlees-Rund.pdf
amc
8 jaar geleden
Inmiddels weet ik dat het wél kan. Je moet goede sucadelsppen hebben, zo'n stuk van 1,5 kg bij de macro of hanos of slager. En dan de zeen er helemaal uit. Dat is een lastig werkje.

Andere optie is vacuüm verpakken en 24 uur in een bad van 54 graden (sous vide). Daarna in plakken snijden en aanbraden zoals biefstuk. Zo krijg je het bij de betere restaurants.