hoe lang moet ik rode linzen koken?

In een recept staat dat ik linzen 15 minuten moet koken.
Nu heb ik een zakje rode linzen gekocht, maar daar staat op dat ze 60-90 moeten koken.
Is dat dan niet veel te lang?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
22.1K
Erna55
8 jaar geleden
Kan het zijn dat je ze 60 minuten moet koken wanneer je er soep van wilt maken ?
Voor linzensoep worden de linzen kapotgekookt.
Ivana
8 jaar geleden
Is het niet als met bruine bonen dat je ze eerst enige tijd (een nacht?) moet weken en dat daarna de kooktijd 15 minuten is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kwartier lijkt me een beetje kort, voorweken hoeft niet en gaar is gaar, gok maar op 20 minuten en daarna zouten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Linzensoep op z'n Italiaans
Olijfolie
2 rode gesnipperde rode uien en teentjes knoflook
1 blikje tomatenblokjes Heinz
1theelepen Italiaanse kruiden
100 gram rode linzen,
100 gram dupuis linzen (gaan minder snel stuk)
1liter warme groentebouillon
een paar plakjes courgette
handje fijngesneden peterselie

In een flinke soeppan de knoflook en de ui fruiten
Tomomatenblokjes met sap erbij doen, roeren tot het kookt.
Italiaanse kruiden er overheen, en de twee soorten linzen erbij en goed roeren.
Doe de warme bouillon erbij en breng zachtjes aan de kook.
Ongeveer 25 minuten doorkoken op een laag vuurtje. Vijf minuten voor het einde van de kooktijd de in gesneden courgette erbij en voorzichtig doorroeren.
Zelf eerst proeven en eventueel peper, zout en kruiden toevoegen.
Eerst soep in de soepkom scheppen en dan de peterselie erover strooien. Eten met Stromboli brood.
amc
8 jaar geleden
Linzen behoren tot de peuvruchten maar eigenlijk zijn ze het zaad van de linzenplant. De kleine witte bloemetjes die gaan bloeien, brengen peulen voort en hierin zitten dan 2 ronde platte erwtjes die men laat drogen. Soms zie je ze voorgekookt in blik, maar meestal worden ze alleen gedroogd in de winkels aangeboden. Je zult dus nooit verse linzen zien in de schappen. Er bestaan verschillende soorten linzen....je hebt vele soorten in veel kleuren ...wit, groen, bruin, geel, koraalrood, oranje en zelfs de zachte lins uit frankrijk, de Flageolet, behoort tot de linzensoort. De soorten hebben eveneens verschillende eigenschappen...ze behouden hun vorm na het koken, of ze koken tot moes. Je kunt stellen dat alleen de bruine en rode linzen tot pap kunnen koken. Zij zijn dus de beste soorten om er soep of een Curry van te maken. In tegenstelling tot de meeste peulvruchten hoeven linzen niet persé voor te weken. Ze worden meestal voorgeweekt om korter te hoeven koken. Een uurtje is vaak al genoeg, maar meestal wordt het een uur of vier gedaan. Het weken bevordert namelijk wel de verteerbaarheid. Kijk dus het beste op de verpakking wat geadviseerd wordt.
De rode linzen komen meestal uit Turkije en die worden zowel gepeld als ongepeld aangeboden.Meestal zijn ze gepeld en daarom is het over het algemeen bekend dat rode linzen een korte kooktijd nodig hebben. Over het algemeen zijn de gepelde linzen al in 15-20 min. gaar. Ik denk dus dat de rode linzen die jij hebt ongepeld zijn en dat houdt in dat ze langer gekookt moeten worden. Houd je dus altijd aan de instructies die op de verpakking staan. Oh ja, nog iets...koop nooit teveel linzen in één keer en laat ze niet heel lang liggen. Na een tijdlang worden ze steeds harder en daarmee ook droger. Je zult ze dan dus wel langer moeten koken dan normaal.

Het beste antwoord

Linzen hoef je geen urenlang te weken. Het mag, maar een uurtje weken is eigenlijk al voldoende om de kooktijd te beperken en de verteerbaarheid te verhogen. Sommige linzen - rode linzen bijvoorbeeld - hoef je zelfs helemaal niet te laten weken.

Voor het koken moet je de linzen goed wassen. Ook moet je controleren of er geen kleine steentjes tussen zitten.

Normaal gezien kook je de linzen in 20 à 50 minuten gaar. De kooktijd hangt van het soort linzen af. Controleer daarom altijd de instructies op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, op één ding na, de instructies kloppen vaak niet, bij mijn grootgrutter staat er een tijd van 60-90 minuten op elk soort linzen of bonen. Een luiheid hunzeids, voor die kleine rode linzen (gepeld en wel) voldoet 20 minuten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@eggbird, 60 minuten is inderdaad veel te lang (dat weet ik zelfs nog en dat wil wat zeggen). Degene die dat denkt heeft nog nooit linzensoep gemaakt.
Een voorbeeld recept
Verwarm de olie in een grote pan en fruit de ui goudbruin. Voeg de paprikablokjes en specerijen toe en bak op zacht vuur een paar minuten mee. Voeg de linzen en rijst toe en giet de bouillon erbij. Laat de soep aan de kook komen en op zacht vuur in circa 30 minuten gaar koken. Breng ondertussen het gehakt op smaak met zout en peper en een snuf gember en korianderpoeder. Rol kleine balletjes van het gehakt en laat ze circa 10 minuten meekoken. Voeg als laatste de bosui, koriander en peterselie toe en breng de soep verder op smaak met zout en peper.
http://www.slagerijjeursen.nl/recepten?recipe_id=130016&return_uri=%2F&iList1%5Boffset%5D=74&iList1%5Bob%5D=1%3Ad%3B0%3Ad%3B
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana, de rode of Egyptische linzen hoef niet te weken, anders minder dan een uurtje
http://nl.wikihow.com/Rode-linzen-koken
Ivana
8 jaar geleden
@JoanDArc Rode linzen komen hier alleen in huis om wegen in de scenery (treinbaan) aan te leggen. Van weken heb ik dus weinig verstand merk ik. :)
amc
8 jaar geleden
Ongeweekte bruine linzen, krijg je echt niet gaar in een uurtje! Ik maak wel vaker een maaltijd linzensoep die ik vrijwel net zo maak als bij erwtensoep. Ik neem alleen bruine linzen ipv spliterwten. Als ik de linzen niet inweek, zijn ze na een uur toch echt nog te hard. Ik heb ze wel eens een paar uur op een sudderplaatje laten staan, omdat ik verder geen tijd had. Ze waren 's avonds nog steeds heel maar wel lekker zacht. Was overigens een heerlijke soep geworden! (^_^)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc, De vraag gaat niet over bruine linzen maar over rode linzen. Dupuis linzen moet je ook voor de soep niet stuk koken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry ik had er bij moeten zeggen dat het recept niet voor soep was.
Het was voor een maaltijd salade van verschillende groene groentes met linzen erdoor.
Alles gekookt in bouillon daarna een dressing erover.
Ik had de rode linzen gespoeld en daarna 20 minuten gekookt en ze waren toen al behoorlijk slap.
Bedankt voor jullie reacties.