Wie heeft een ECHT recept van de pizzeria van een pizza bodem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.6K

Het beste antwoord

Basisrecept voor de echte Italiaanse pizzabodem
Het geheim zit hem in voldoende gist, goed kneden en voldoende tijd!)

Ingrediënten:
15 gram gist
350 gram bloem
1 theel zout
3 eetl olijfolie
1 dl lauw water

Bereiden:
- gist in 1/4 water oplossen-
- 2 eetl bloem erbij doen en een papje maken
- 30 min. onder theedoek laten rusten
- van bloem hoopje maken , kuil in het midden
- gistpap en rest water , 3 eetl olijfolie en zout in kuil doen - 10 minuten kneden
- 4 balletjes maken en 2 uur rusten onder theedoek
- dan uitrollen , zo dun mogelijk en beleggen .
-12 minuten bakken in oven van 275 graden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me lekker dus die ga ik proberen, bedankt!

Andere antwoorden (3)

Ik doe het zo:

200 gr bloem
1 dl lauwe melk
1/2 zakje gist
1 tl zout
3 el olijfolie

Meng de melk en gist en laat 10 minuten werken. Zeef de bloem in een kom. Maak een kuiltje in het midden en voeg het gistmengsel toe. Roer de melk door de bloem. Voeg zout en olijfolie toe. Kneed goed totdat een soepel deeg ontstaat (eventueel nog iets melk of bloem toevoegen). Laat het deeg in een afgedekte kom op een warme plaats ongeveer 30 minuten tot een uur rijzen totdat het deeg verdubbeld is. Gebruik die tijd om beleg en tomatensaus voor te bereiden.
Kneed het deeg even door en vorm het deeg tot een bal. Rol de bal uit tot een dunne (enkele mm dikke) cirkel van 30 cm. Leg de pizzabodem op een ingevette bakplaat en laat op een warme plek nog 30 minuten rijzen.
Verwarm de oven voor op 250°C (heteluchtoven 225°C). Beleg de pizzabodem en bak 12 à 15 minuten in de hete oven.

Toegevoegd na 40 seconden:
Als je het lekker vindt, kun je nog een beetje knoflookolie langs de randjes smeren voordat het in de oven gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het deeg is niet alleen verantwoordelijk voor een echt lekkere pizza.
De juiste temperatuur om een echte pizza te bakken is 460 graden. In een gewone oven, die over het algemeen niet heter wordt dan zo’n 260 graden, bereik je nooit het juiste resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De allerlekkerste pizzabodem
Ingrediënten voor 4 personen

•Pizzadeeg: 350 gram bloem
•1 theelepel zout
•170 ml warm water
•3 eetlepels olijfolie
•1 ei
•1 eetlepel suiker
•7 gram gedroogde gist

Hulpmiddelen
Mixer met deeghaken, kom

Bereidingswijze
Vermeng alle droge ingredienten. Voeg de eierdooiers toe. Giet het water er langzaam bij, terwijl je met de mixer met deeghaken het deeg vermengt. Ik vind het moeilijk om precies te weten hoeveel water erbij moet, als het te kleverig wordt moet er wat bloem bij, als het te massief is moet er meer water bij.
Mix het deeg minstens 10 minuten totdat het zacht en veerkrachtig is. Laat een uur rijzen op een warme plaats, bedekt met folie. Rol vervolgens uit totdat je pizzavorm geheel bedekt is. Vul de bodem met je eigen favoriete vulling. Bak 20 minuten op 190 graden.