Hoe verwijder ik goed en veilig het korstje van een stukje kaas?

Op de markt koop ik vaak een stukje (punt) oude kaas. Heerlijk! Maar als ik aan de onderkant kom, waar de ronding van de hele kaas zat, is het erg lastig om het korstje te verwijderen. De kaas is hard, en ondanks een scherp mes is het er lastig doorkomen, zowel met een mesje als met een kaasschaaf.
Ik ben bang voor doorschieten.
Iemand een goede tip om toch de korst er goed af te krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een paar seconden in de magnetron maakt de korst zachter. De kaas wordt dan wel ook wat zachter.
Poet
8 jaar geleden
Koop Olderemeker van de Grote Voort. Dat is een oude kaas met een natuurkorst welke gewoon opgegeten kan worden. Toegevoegd na 5 minuten:
Goedkoop istie niet overigens.Maar dan heb je ook wel wat... Toegevoegd na 19 minuten:
De kazen op de foto zijn overigens nog wel met korst. De nieuwe, welke nu verkocht worden, zien er niet zo glanzend uit. Bronnen:
- http://www.remeker.nl/de-kaas/producten/
- http://www.remeker.nl/verkooppunten/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar kan ik die kaas kopen, Poet. Overal in Nederland (of belangrijker: ook in de buurt van Veenendaal?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het eind, dat wat je overhoudt na het schaven, plat op een snijplank leggen en de korst ervan afsnijden in vertikale beweging zoals je een ui snijdt.
Poet
8 jaar geleden
De boerderij is in Lunteren en daar kun je het halen.
Maar ook in Veenendaal: Koetshuysch kaas, Patrioniumlaan 13 PS: de moderatie heeft mijn verhaal verplaatst van antwoord naar reactie omdat het strikt genomen geen antwoord is op de vraag hoe je de korst verwijdert.
Poet
8 jaar geleden
De boerderij zit vlakbij de A30-afslag Lunteren. Als je vanuit V'daal komt sla je daar af en ga je links onder het snelwegviaduct door (=Postweg). Dan nog 250 meter verder. Nummer 110. Of zie de routebeschrijving op hun site: http://www.remeker.nl/verkooppunten/ Openingstijden boerderijverkoop: maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag van 13.30 tot 16.00

Het beste antwoord

Dat lukt met een kaasmes, nog handiger is het om de kaasboer te vragen dit te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus + Haha @crea, ik wilde antwoorden, maar hoeft niet meer, dit zou mijn antwoord zijn!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Jodokus, dat ik voor mocht :)
Ik hoef het al niet eens meer te vragen, de kaasboer op de markt haalt de korst er altijd af voor mij.

Andere antwoorden (3)

Het beste is een dunschiller. Of de kaasschaaf. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan het beste een plat stukje kopen, en dan de kaas op het eind plat op een snijplank leggen. Dan kan je met een groot keukenmes de korst er gemakkelijk vanaf snijden.
Dat moet je wel doen voordat het nog maar een heel klein stukje is, anders valt het niet meer op die manier te snijden.

Toegevoegd na 15 uur:
n.a.v. de reacties: Het hoeft natuurlijk niet een helemaal plat stuk te zijn, en daarvan kan je er tientallen uit een kaas snijden. Maar: hoe platter, hoe beter.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit een hele kaas komen twee mooie platte stukken, en tien tot vijftien stukken met een ronde korst. Althans, uit een echte ronde kaas. Leuke oplossing dus als je een recht stuk vindt (ik zoek ze er ook altijd uit ;-)) maar helaas niet altijd mogelijk. De spoeling is dun.
Amadea
8 jaar geleden
Ook ik zoek altijd naar een recht stuk. Dan zijn er vast veel meer mensen die dat wensen. Hoog tijd dat kazen vierkant gaan worden!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afgezien daarvan @Marleen en @Amadea, de vraag gaat over een PUNT oude kaas die v.s. op de markt koopt! Niet @crispy over een plat/recht of wat voor ander stuk kaas dan ook, dus het is eigenlijk geen antwoord op de vraag, maar wel een goede suggestie :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hotelkazen (vierkante kazen) zijn er al tientallen jaren. Daar snijden ze die voorgesneden plakjes van, en de platte stukken goedkope kaas. Maar wie echte, lekkere, niet versneld/kunstmatig gerijpte kaas wil hebben, koopt een punt uit een ronde. Dat is nu eenmaal de meest geschikte vorm voor een gelijkmatige kaas. Uit een dergelijke ronde kaas snij je in het midden een vierkant blok weg (de twee lekkere zachte stukken zonder korst ) en de rest er omheen in punten. Dan krijg je mooie stukken van rond een pond. (De hele kaas als een pizza opdelen levert grote kilostukken op). Dus nee, de mooie platte stukken lekkere kaas komen niet van een vierkante kaas. Dat zijn die rechthoekige met onderaan ook een rechte korst.
Er zijn speciale kaamessen met twee handvatten. Zo snij je nooit in je vingers en je kunt gelijkmatig druk zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
kaas-messen (het zonlicht scheen op mijn scherm, ik zag de typfout te laat om te verbeteren)