waar kan ik recepten vinden voor het maken van ganaches voor bonbons?

Ik wil bonbons maken en wil daar een lekkere vullingen voor maken. Waar kan ik recepten vinden (of het lekker is, is persoonlijk, dus dat moet ik gaan uitproberen) voor het maken van de volgende ganaches:
- vruchten-vullingen zonder alcohol
- vruchten-vullingen met alcohol (zoals voor kersen bonbons)
- andere alcohol houdende vullingen

Ik weet hoe ik chocolade moet bewerken en bonbons moet maken (met praliné vulling is al geen probleem). Het gaat puur om de vullingen. Maar als mensen geniaal lekkere toevoegingen hebben, zijn ze uiteraard welkom dat als extra toe te voegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De standaard ganache, zoals vermeld hier (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ganache) ken ik. Het gaat meer om de vullingen zonder chocola).

Toegevoegd na 1 minuut:
Wellicht dus dat ganache niet de juiste term is, maar zo is het zoals ik het ken...

8 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

http://www.mytaste.be/z/ganache.html

Waar anders dan in België vind je talloze chocolade recepten? Je hebt gelijk...een ganache is een mengsel van room met chocolade en soms wat roomboter. Dat is de basis. Er worden dan naar smaak likeur, smaakjes of vruchten aan toegevoegd als je dat wilt.
Zelf maak ik vaak een ganache met frambozen, frambozen likeur en wat mascarpone. Deze is bij mijn 'mannen' de favoriet en hij is ook erg lekker.
Ik maak hem vaak met witte chocolade. De verhouding room/chocolade is dan 1:3 d.w.z. bijv. 150 ml. slagroom en 450 gr. witte chocolade. Voor een ganache met melk of pure chocolade is de verhouding tot de room 2:1 dus bijv. 300 gr. chocolade en 150 ml. slagroom.

De slagroom wordt met wat likeur verwarmd, de pan gaat van het vuur en de warme room giet ik dan over de chocolade druppels. Heb je die niet hak de chocolade dan fijn..het smelt dan sneller. Met de spatel roer ik het door tot de choco gesmolten is. De frambozen heb ik dan met wat suiker tot een papje gekookt en door een zeef gedrukt vanwege de pitjes. De dunne frambozenjam roer ik door de room. Je kunt er evtl. ook mascarpone door mengen, is lekker fris, maar het hoeft uiteraard niet.
Wil je hem opspuiten roer dan door de warme room een beetje boter. Dek je de vulling af met chocolade als hij koud en opgesteven is, dan hoeft de boter er niet bij.

Toegevoegd na 24 minuten:
Doe je likeur bij de room, gebruik dan wat minder slagroom vanwege de vloeistofverhouding. Het is ook lekker om door de basisganache sinaasappelrasp, gehakte nootjes of op een laagje ganache in het vormpje een laagje kokosrasp te doen en dan verder de vulling erop.
amc
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Ik ga het proberen. Zelf heb ik al de (professionele) mallen om bonbons te maken dus het is echt een kwestie van de vulling. Nu maak ik zelf vaak de gewone ganaches, vaak ik moet nu voor een likeur liefhebber (meer alcohol liefhebber) bonbons maken. En daar wilde ik wel wat lekkere dingen in verwerken. Uiteraard na het vullen, de bodem van de bonbons weer afvullen met chocola en klaar is klara.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik krijg er honger van :-)
amc
8 jaar geleden
Laat de creativiteit maar werken Thecis! Ook door geraspte kokos kan je prima Malibu of zoiets mengen en kersen met kirsch of kersenlikeur is uiteraard logisch maar ook met rum kan je kersen lekker maken. Wat dacht je van boerenjongens door de ganache of puur als vulling? Ik heb de bonbons wel eens gevuld met een flinke lik 'tokkelroom' mmm...Vond ik lekkerder dan de gewone advocaat. Succes!
Thecis
8 jaar geleden
Hartelijk dank, Dit gaat zeker wat worden!

Andere antwoorden (1)

Hier staan een aantal lekkere recepten op. Niet met vruchten maar misschien kan je er wel wat mee.
http://smulhuisje.blogspot.be/search/label/PRALINE