Waarom kookt een ei niet uit als je zout in het kookwater strooit?

Een vraag namens (de kookclub van) mijn vader.... Wat is de oorzaak van bovenstaand feit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
10.5K

Antwoorden (2)

Als je zout aan het kookwater toevoegt stolt het eventueel ontsnappende eiwit sneller, zodat het ei weer verzegeld is en het niet leeg kan lopen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Waardevolle reactie van Rabelais:
"En dat komt dan weer doordat zout water een hoger kookpunt heeft dan water zonder zout. De temperatuur van het kokende water is dus hoger, waardoor eiwitten sneller stollen."

Toegevoegd na 1 uur:
Daarnaast kun je door zout toe te voegen het ei gemakkelijker pellen.
Door osmose zal de hoeveelheid water in het ei licht dalen waardoor het ei gemakkelijker van de schaal los te trekken is.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus.
En dat komt dan weer doordat zout water een hoger kookpunt heeft dan water zonder zout. De temperatuur van het kokende water is dus hoger, waardoor eiwitten sneller stollen.
tinus1969
8 jaar geleden
En is die kookpuntsverhoging voldoende groot om relevant te zijn? Ik dacht eigenlijk altijd dat het een osmostische ffect was: door het zout vindt er geen osmose plaats van water het ei in.
SimonV
8 jaar geleden
@Rabelais: bedankt, heb je reactie toegevoegd. @Tinus1969: zout in het kookwater gooien om door osmose het barsten van de eierschaal tegen te gaan, helpt niet. Het is de lucht in het ei die bij het koken uitzet en die barstjes veroorzaakt. http://www.kennislink.nl/publicaties/moleculaire-gastronomie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969
Oei, dat zou best eens kunnen... ben daar niet voldoende in thuis.
Het kookpunt van zout water ligt 8° Celsius hoger. Dat lijkt(!) mij voldoende om eiwitten sneller te doen stollen. Misschien kan je uitleggen hoe de remming van osmose het uitlopen van eiwitten kan voorkomen?
Ivana
8 jaar geleden
Vorige week werd hier nog vermeld dat het eiwit al begint te stollen bij 68 graden. Dat is dus voordat het water zijn kookpunt heeft bereikt. ??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even een paar kanttekeningen. Is de stelling dat zout helpt echt waar?
Een link naar een aantal trucs
https://omaweetraad.nl/keuken/eieren Zout in het water beinvloedt de stolling van eiwit. In de link vinden ze 3 referenties met 2 x een vertraging en 1x een versnelling dus?
http://kennisbank.hva.nl/document/220142 Het kookpunt wordt verhoogt maar eiwit stolt bij 65 graden zou de verhoging van 100 naar 107 graden op een later tijdstip nog van invloed zijn? Denk eens aan de hoeveelheid water in pan en de tijd die het duurt om de temperatuur bereiken. De osmose klinkt mij het meest logisch er van uitgaande dat het zout wat doet.
Het trekt water uit het ei want de schil is niet waterdicht en er komt meer ruimte.
Werkt waarschijnlijk: De luchtkamer van het ei wordt groter naarmate het ei ouder wordt en water verdampt. Een gaatje prikken door de schil naar de luchtkamer is een bekende truc.
tinus1969
8 jaar geleden
@Rabelais; mbt osmose. Als het water hypotoon is tov het ei (minder zout) trekt er water het ei in (omdat het verschil in zoutgehalte zorgt voor osmotische druk), waardoor overdruk ontstaat. Mbt dat stollen; ik geloof die verklaring niet, omdat het betekent dat het ei nog steeds breekt, maar dat het stollen ervor zou zorgen dat de vorm bewaard blijft. maar als je een ei na het koken onderzoekt, is het of gebroken (en fliebert er eiwit uit) of heel (en zijn er ook geen minieme barsten die afgeschermd zijn met gestold eiwit)
Door een eitje te koken vindt er als het ware een chemisch proces plaats. Het vloeibare eiwit en de dooier zullen door de verwarming van het water langzaamaan vast worden, dus stollen. Voeg je nu aan het water een zout of een zuur toe, dan verandert hierdoor de stollingstemperatuur waarbij eiwit eerder af later zal gaan stollen. Elke stof bestaat uit moleculen en die reageren op elkaar, dit simpel gezegd.

In een ei zitten verschillende eiwitten. Eiwitten bestaan uit lange, in elkaar verstrengelde strengen die aan de buitenkant negatief geladen zijn. Hierdoor stoten ze elkaar af omdat ze apart van elkaar zijn. Omdat ze van elkaar zijn, ziet het eiwit er doorzichtig uit en kan het licht erdoorheen. Door ze te verwarmen, gaan ze door de trilling van de hitte, bewegen en ontvouwen de strengen zich afzonderlijk. De positieve ladingen van eiwitten komen zo in aanraking met de negatieve ladingen van andere eiwitten en trekken elkaar aan. Zij gaan zo nieuwe verbindingen aan en vormen zo een netwerk waarbij het eiwit steeds minder doorzichtig wordt en we er steeds minder doorheen kunnen kijken...het ei stolt. Hoe hoger de temperatuur wordt, hoe meer trillingen ontstaan en hoe meer eiwitten zich ontvouwen. Het eitje wordt dus steeds vaster en harder.

Ga je nu tijdens het verwarmen een zuur toevoegen als azijn, zal een ei al eerder stollen dan alleen in water. De bindingen in het eiwitmolecuul worden door het zuur verandert en zal zijn binding al op lage temperatuur gaan verliezen. Een eiwitmolecuul heeft zowel positieve als negatieve ladingen, het zuur heeft meer positieve ladingen door de H+ ionen die het bevat en zal hierdoor makkelijk de eiwitketens laten ontvouwen, omdat de positieve ladingen elkaar afstoten. Hierdoor is minder hitte nodig. Daarom wordt vaak bij het pocheren van een ei azijn toegevoegd... omdat het eiwit dan sneller stolt en minder kans maakt te mislukken. Je kunt dus ook azijn aan het kookwater van een ei toevoegen om het eiwit te laten stollen voor het uitloopt.

Zout heeft de eigenschap dat het de hydrofobe interacties van eiwitten versterkt. Een eiwit heeft een hydrofob kern en een hydrofiele buitenkant. De hydrofobe acties zijn van groot belang bij het ontvouwen van de strengen. Door het zout worden de interacties in de kern versterkt en vouwt het eiwit zich door de hittetrilling niet zo snel uit. De negatieve ladingen van de eiwitten worden afgeschermd door zout, waardoor de eiwitten makkelijker samenkomen en sneller stollen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het zal best waar zijn, maar het gaat mijn pet te boven
amc
8 jaar geleden
Het is simpele natuurkunde en ik heb het geprobeerd simpel uit te leggen. Heb je het nooit op school gehad....ja, dan is het niet te begrijpen. Jammer, maar niet iedereen interesseert zich voor fysica/natuurkunde en dan is het zonder basiskennis al niet uit te leggen.