wie kan mij helpen aan een (nederlandstalig) recept van poireaux vinagrette?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even googlen en zie daar, binnen 2 sec gevonden
http://www.smulweb.nl/recepten/979141/Poireaux-vinaigrette

Het beste antwoord

Het klassieke recept van Franse origine gaat als volgt;

Snijd van 4 preien het donkergroene bladgedeelte af en het onderste wortelstuk. Het witte- en lichtgroene deel snijd je over de lengte open en spoel het zand hiertussen goed uit. Je kunt de prei heel laten of in langere stukken snijden.
Neem een ruime pan met water, waar je een beetje zout én het sap van ½ citroen bij doet. Zodra het water kookt, doe je de prei erin en laat hem een minuut of 20 koken tot de prei gaar is.

Intussen maak je de dressing;
Doe in de kom 2 eetl. witte wijnazijn, 1 eetl. Dijon mosterd, een bosje fijngeknipte bieslookringetjes, zout en versgemalen peper. Roer het door elkaar en voeg er dan langzaam 6 eetl. olijfoolie bij, terwijl je blijft kloppen met de garde. Zo krijg je wat dikkere dressing.

Giet de prei af en laat hem afkoelen door er koud water over te spoelen in de vergiet. Zorg dat hij goed uitgelekt is voor je hem in een platte serveerschaal legt. Giet er dan de dressing overheen en serveer hem koud als een soort salade. Het beste laat je hem een tijdje in de koelkast staan zodat de smaken er goed intrekken.

Je kunt hem natuurlijk ook warm serveren als groente. Je laat de prei dan iets afkoelen en overgiet met de dressing. Lekker is het dan eveneens om er halve hardgekookte eieren en plakjes krokant gebakken/gegrild ontbijtspek bij te serveren.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, super!