hoe weet ik of de (zonnebloem)olie waarin ik gewokt heb TE heet is geworden? (walmpunt bereikt of iets dergelijks)

Ik heb en niet al te volle pan met groenten gewokt in olijfolie, (ah basic), en vroeg me toen af of dat wel zo slim was. Alleen ik wordt niet veel wijzer van internet, want er wordt gepraat over walmpunt en dergelijke, maar ik zou eerlijk gezegd geen idee hebben hoe ik weet wanneer het walmpunt bereikt is. En of ik dus in gevaar ben geweest, of dat ik mijn wokvoedsel nog kan nuttigen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

De olie is warm genoeg om te wokken als een druppeltje water " danst" op de olie.

Een eigenschap van roerbakken is het knetterende geluid tijdens de bereiding.
Dat is te zien als op een verhitte pan een druppel water valt die als een bolletje gaat dansen. Dit is ook een belangrijke indicatie van de temperatuur omdat als het vocht niet direct kan verdampen door bijvoorbeeld een te lage temperatuur of een te grote bereidingsportie, het knetterende geluid overgaat in het sissende geluid van koken.
In dat geval wordt het vocht niet snel genoeg onttrokken aan het gerecht als geheel door de te lage temperatuur en is de bereidingsmethode niet roerbakken maar koken in een wok.

Je bent zelden in gevaar wanneer eten voor een keer niet lekker smaakt, omdat de groenten gekookt worden in plaats van gewokt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij het bereiken van het walmpunt zie je de walm.
Dan kan het vuur iets lager.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe zou ik merken als het ''walmt''? Gewoon zwarte rook oid? Dus waarschijnlijk zou ik het wel gemerkt hebben tijdens het wokken als het te warm is geworden?
jc54
9 jaar geleden
Walm is als de olie verdampt, meestal blauwe "rook".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hmm. er was een soort grijzige damp die misschien blauw was, niet veel verlichting. Wil datzeggen dat het voedsel niet meer geschikt is voor consumptie? Of wil dat gewoon zeggen dat ik mezelf een paar minuten heb lopen vergifitigen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de olie te heet is gaat ie verbranden. Als je dat te vaak doet verhoog je je risico op kanker.
Maak je geen zorgen als het maar af en toe gebeurt.
De ingeademde rook van een beetje te hete olie is niet giftig. Op het moment dat je de groente toevoegt houdt de olie op met walmen, omdat de temperatuur afkoelt. Als het echt veel te heet is gaat je eten verbranden, maar dat is blijkbaar niet gebeurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankuwel dames en/of heren, voor uw antwoorden, en het geruststellen van een persoon die weinig verstand van koken heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de genomen tijd voor het antwoord, weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang er water aanwezig is, en je goed roert, zal je olie niet verbranden. Water blijft 100 graden als het kookt. De olie moet meer dan 180 graden bereiken eer die gaat verbranden. Zolang er water in je groenten steekt, ben je save bij goed roeren.

Andere antwoorden (1)

Het walmpunt kun je makkelijk opmerken omdat de olie dan ook begint te roken. Je zie letterlijk rook van de olie afkomen. Als je het al eens voorgehad hebt, wee je wel wat ik bedoel.