hoe maak je net zo'n patat als in een restaurant?

In een restaurant krijg je vaak van die heerlijke flinke patatten. Thuis krijg ik die niet zo lekker. Ligt het aan de aardappel, vet, procedee? Hoe maken de koks die eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een restaurant krijg ik ook regelmatig juist hele dunne frietjes (Franse friet) voorgeschoteld i.p.v. de dikkere (Vlaamse friet).

Het beste antwoord

Echte friet wordt gemaakt van bintjes. Die worden gesneden naar de dikte die je wilt hebben. Daarna worden ze voorgebakken op een niet te hoge temperatuur in ongeveer 6 minuten. Uit het frituurvet gehaald en afgebakken op 180 graden in 3 minuten. Dan heb je de lekkere restaurant frites.
Toen de voorgebakken friet uit de supermarkt nog niet bestond werd dat thuis altijd op deze wijze gedaan en dat was lekkerder dan wat nu op het bord komt. Er bestaan speciale frietsnijders voor huishoudelijk gebruik.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helder en duidelijk

Andere antwoorden (3)

iig geen diepvries. Aardappels zelf snijden,niet te fijn, voorbakken, afkoelen, afbakken in frituurvet of reuzel (dit uitproberen wat je lekkerst vind)
9 jaar geleden
Hierboven gegeven recepten kloppen. Denk er wel om dat na het snijden en in water leggen, de aardappelstaafjes heel goed af moet drogen. En dat er tussen de eerste bakronde en de tweede echt een half uur moet, zodat de voorgebakken friet niet meer zo warm zijn.
En de frietsnijder (bij Blokker of zo) scheelt je echt een hoop werk.
Eet smakelijk

Toegevoegd na 56 seconden:
Heb voor het gemak een recept toegevoegd, dagt helpt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb voor het gemak een recept toegevoegd, dagt helpt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb voor het gemak een recept toegevoegd, dagt helpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor het beste resultaat bovenstaande volgen, voeg daar dit aan toe:

Na het schillen en snijden een uurtje in -gezouten- water leggen, daarna goed afdrogen en dan 2x bakken.

Je hoeft nu niet meer te zouten na het bakken, mag wel natuurlijk.