Kan ik goed draadjesvlees maken van schenkel met been?

heb nog schenkel met been in de vriezer. nu vroeg ik me af of ik deze kan gebruiken voor draadjesvlees ipv riblap? En zo ja of ik het been er dan aan moet laten zitten of er af moet halen. En kan ik dan na gebruik het been nog gebruiken voor soep of moet ik die weggooien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.3K
ronron1212
9 jaar geleden
zal niet lukken om daar draadjesvlees van te maken.
bamibal
9 jaar geleden
@ronron1212 Waarom niet? Ossobuco, Italiaans "draadjesvlees" , wordt ook van schenkel gemaakt.
ronron1212
9 jaar geleden
dan gaat het om kalfsschenkels en als je dat echt draadjesvlees wil noemen.
bamibal
9 jaar geleden
De vraag vermeldt niet of het kalfs- of runderschenkel is, maar met beide lukt het prima. Er is ook niet één vaste soort vlees waar je draadjesvlees van maakt, Dat kan van riblappen, sukadelappen, magere runderlappen, schenkel, runderwang en zelfs runderhart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het gaat om oma's draadjesvlees, Het ging mij idd om rundvlees dat was ik vergeten te melden. Aanbraden en dan heel lang laten stoven in water azijn enz. Dus dat kan ik er voor gebruiken dan?
bamibal
9 jaar geleden
Runderschenkel is natuurlijk niet hetzelfde als riblappen, maar het wordt evengoed erg lekker!
Ivana
9 jaar geleden
Gebruik voor Oma's draadjesvlees magere runderlappen. Haal ze bij de echte slager, dan heb je geen azijn nodig. De azijn wordt toegevoegd aan vlees wat taai is, om het wat malser te maken, maar bij goed vlees van de echte slager is dat niet nodig.
Je braad het aan in boter wat bruin is en niet meer schuimt (aan beide zijden bruin dichtgeschroeid), dan voeg je een half kopje water toe en een laurierblad. Laat het 5 kwartier of iets meer sudderen op laag vuur en keer de lappen af en toe. (Soms wordt ook een scheut bier toegevoegd, maar dat vind ik niet lekker.)
amc
8 jaar geleden
Runderschenkel mét been is juist ook uitstekend vlees om te stoven. Laat het been er altijd inzitten wat hierin zitten veel smaakstoffen door de zenen en vooral het merg.
Je kunt de schijven eerst kruiden met peper/zout en dan bepoederen met bloem als je een ietwat dikkere saus wilt hebben, om ze zo aan te braden. Je kunt ze ook kruiden en met wat olijfolie aanbraden en er meteen ook uistukjes bij meebakken.
Zet het vuur laag en voeg er tomatenpuree en runderbouillon aan toe. Een lepel worcestershiresauce is er ook lekker bij.
Zo laat je het een uur of 4, afhankelijk van de kwaliteit van het vlees en de dikte, gaar stoven. Heb je dunnere schijven van ca. 175 gr. zijn ze in ca. 1½ tot 2 uur gaar. Ruim een kwartier voor het einde van de stooftijd, doe je er soepgroenten bij of een winterwortel in blokjes en blokjes knolselderij. Laat zonder deksel iets inkoken en doe er op het eind een fles bier bij (geen pils maar een Bokbier of Trappist, bier met smaak dus). Laat nog even stoven en breng op smaak met zout en gemalen peper.
Haal het vlees er even uit en pureer de groenten met de staafmixer. Zeef de saus evtl. en doe het vlees er weer in. Laat even doorwarmen en serveer.
Je kunt uiteraard, ipv bier, ook een glas port en een glas goede Madeira of alleen rode wijn erbij doen, geeft ook een heerlijke smaak en geur.
Je kunt de braadpan ook in de oven op 170 graden C. of iets lager, zetten en er verder geen omkijken meer naar hebben. Na enkele uren zal het vlees zo ook gaar zijn. Aleen af en toe even checken of er nog wat vocht bij moet. Het bot haal je eruit en kan je weggooien. Het heeft zijn werk gedaan en er zal geen smaak meer aanzitten. Het merg kan je door de saus roeren en ook weer smaak laten afgeven aan de saus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc ... kan een reactie niet plussen helaas! Klinkt prima, krijg trek :)
Heb al vele jaren rund'draadjes'vlees gestoofd met goed resultaat, variatie in kruiden dus smaak. Kun je vertellen hoe de smaak verandert door Bokbier of Trappist er bij te doen? Je hebt het ook over wijn [gewone of Port] er door, ik dacht dat de wijn beter samen ging met kip? [Coq au vin?]

Het beste antwoord

Ja, dat kan prima. Het been en de merg geven daarbij juist extra smaak aan de saus of jus. Er zijn veel recepten met gestoofde schenkel, dus er is zeker iets lekkers van te maken.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze persoon gaf daadwerkelijk antwoord op mijn vraag!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, schenkel is uitstekend geschikt voor suddervlees. Je kunt het -op een lage temperatuur - heel lang in de oven laten garen, je kunt het voorkoken en daarna verder in de oven afbakken, of je kunt het zo veel mogelijk van de botten snijden en zonder bot behandelen als stoofvlees (in hachee/goulash bijvoorbeeld). Het is wel het type vlees dat lang moet garen op lage temperatuur om echt lekker zacht te worden. Hoe lager de temperatuur, hoe langer. Ook wel bekend als "slow cooking". Als je tevoren het vlees van de botten hebt gehaald, kun je van het bot met restvlees en merg inderdaad nog een uitstekende bouillon trekken. Van de hele schenkel soep trekken is natuurlijk lekkerder ; dan heb je nog wat vlees in je soep ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@anita82 Heb schenkel met bot nog niet lang toegevoegd aan mijn 'recepten'.
Heel smakelijk en te prefereren boven wat we normaal zouden gebruiken [rib- of sucadelappen] qua smaak en zeker qua prijs! Het bot eraan laten zitten, verhoogt de smaak. Wanneer het uit de pan komt, kun je het bot er af halen en dit vervolgens gebruiken voor soep. Zo kun je ook de botten van kip gebruiken, als je het kippenvlees er af haalt voordat het op de borden komt, heb je [niet afgekloven] botjes waar je een prima soep van kunt maken. In vroeger tijden deden de mensen niet anders. In andere culturen wordt de kip eerst in een pan water gekookt [dan heb je dus bouillon voor de soep] en vervolgens gaat de kip de braadpan [of oven] in voor het diner / avondeten.
constant
8 jaar geleden
Ja juist goed.. Kijk bij ossobucco recepten