Hoe kan men aan zelf bereidde chocolademousse een sterke koffiesmaak toevoegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Als je mousse al gemaakt is is dat niet meer te doen maar als je hem nog moet maken kan ik je misschien wel helpen.
Ingrediënten:
500gram chocolade (donkere, zwarte of ook wel eens fondant voor de Belgen)
8 eieren
1 eetlepel boter (ongeveer 75 gram)
1/4 L room
150 gram suiker
oploskoffie naar smaak.
Voor dat ik verderga met de bereiding wil ik je even melden dat je misschien enkele malen zal moeten proberen met een kleinere hoeveelheid mousse om uit te zoeken hoeveel oploskoffie je moet toevoegen om de smaak te bekomen die je wil. Smaak is iets persoonlijks en ik kan je hier alleen maar in de goede richting wijzen, uit ondervinding weet ik echter dat 2 eetlepels Nestle oploskoffie al een redelijke koffiesmaak aan de mousse geven. Aangezien je een sterke koffiesmaak wil kan je misschien een derde lepel riskeren maar zoals gezegd dat is een kwestie van smaak.
Je begint met de room op te warmen (niet laten koken) en eens de room warm voeg je de oploskoffie hieraan toe en laat deze oplossen. Eens je koffie opgelost zet je de room in de koelkast en laat je hem goed afkoelen. Als de room is afgekoeld kan je beginnen aan de mousse, hiervoor laat je de chocolade smelten (au bain-marie) met de boter, eens de chocolade gesmolten laat je hem terug wat afkoelen zodat hij nog maar heel lichtjes warm aanvoelt aan de bovenkant van een vinger. Ondertussen klop je de room iets meer dan half op, dit wil zeggen dat hij wel moet beginnen dikken maar toch nog enigszins vloeibaar is eens opgeklopt zet je hem nog maar even in de koelkast. Nu zijn de eieren aan de beurt, deze mag je scheiden en het eiwit opkloppen met de suiker (niet ineens inkappen maar tijdens het kloppen geleidelijk toevoegen) eens deze flink stijf zijn kan je beginnen met de mousse samen te voegen.
Voeg de eigelen aan de chocolade toe en meng deze er goed onder, daarna de room toevoegen en wederom mengen, dan neem je een deel van de eiwitten en meng deze ook onder de chocolade, als dit redelijk gemengd is de rest van de eiwitten toevoegen en goed mengen. Met mengen bedoel ik dus niet met een klopper maar met een spatel of een ander lepelachtig iets.
Als de mousse mooi egaal is in het recipiënt gieten waarin je de mousse wil serveren en minstens een 4-tal uur in de koelkast laten opstijven.
Bij het serveren een klein toefje slagroom erop spuiten en enkel korrels oploskoffie erop strooien ter versiering.
Geniet van je mousse en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel, prachtig recept, ga het next time al proberen!

Andere antwoorden (2)

Dat lukt niet meer als de mousse al klaar is. Dan zou je er koffiesaus (van espresso) bij kunnen serveren.

Maar je kunt mousse die je bereidt een sterke koffiesmaak geven door aan de ingrediënten kant-en-klaar koffiepoeder toe te voegen.
Amadea
9 jaar geleden
Dat is een beetje afhankelijk van je recept. Als je koffiesmaak wilt toevoegen na bereiding, dan is dat lastig en haal je waarschijnlijk de luchtigheid van je mousse eruit.
Tijdens je bereiding zou je koffielikeur of oploskoffie kunnen toevoegen, maar houd er dan wel rekening mee dat je recept wat droger wordt, je voegt immers iets droogs toe. Een sterke espresso kan je recept weer te nat maken. Dit wordt dus expirimenteren.
Een kant-en-klaar recept vind je hier:
http://www.smulweb.nl/recepten/1071407/Koffie-chocolademousse