Kun je de weektijd van bonen verkorten?

Ik moet bonen 12 uur weken voor gebruik.
We hebben echter nog maar 10 uur beschikbaar.

Mogelijk maakt dat niet zo veel uit en zijn ze na 10 uur ook geschikt om te koken maar kun je de "weektijd" verkorten, door bijv lauw of warm water te gebruiken?

En zo ja hoe veel tijd kun je dan winnen?

9 jaar geleden
in: Koken
3K
Utrecht
9 jaar geleden
Gewoon iets langer koken. Komt goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bonen in blik of in glazen pot kopen, die hoeven niet te koken, slechts verwarmd te worden [op fornuis of nog sneller in de magnetron].

Het beste antwoord

Daar ik in China woon, en geen voorgeweekte bonen kan kopen, moet ik vaak voorweken, dit kost mij gewoon veel te veel tijd. Oplossing: DE SNELKOOKPAN.
v.b als ik Chili concarne maak, kook ik de kidney bonen, die hier wel te verkrijgen zijn 1 uur in de snelkookpan, en ze zijn perfect. Let op veel water gebruiken met deze methode.
hier is een link die wat meer uitleg geeft: http://www.dekooktips.com/techniek/snelkook/snel-peul.htm, echter ikzelf kook vaak langer door dan aangegeven, maar check regelmatig door wel de druk eraf te halen, eventueel water bij te voegen, en proef. Na een paar keer weet je precies hie lang je nog door moet gaan.
veel succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

" kunt de weektijd verkorten door de peulvruchten in een pan ruim kokend water te scheppen en van het vuur af, met het deksel erop 3 uur te laten staan."

http://www.receptenhuis.nl/recepten/met/peulvruchten.html

Of gewoon meteen ongeweekt in de pan doen:

http://www.nrcnext.nl/koken/2011/02/28/kookmythes/